دوشنبه, ۳۱ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

1

دادگاه بین‌المللی درخواست تحقیق جنایت جنگی در افغانستان را رد کرد

13 April 2019

قاضیان محکمه بین‌المللی جزایی درخواست دادستان ارشد این محکمه مبنی بر شروع تحقیقات در پیوند به جنایات احتمالی جنگی در افغانستان را رد کردند و دلیل آن را چشم‌انداز ضعیف همکاری جوانب دخیل عنوان نمودند.
فاتو بنسودا، دادستان ارشد محکمه بین‌المللی جزایی در ماه نومبر سال گذشته خواستار این شده بود که در پیوند به ظن ارتکاب جنایات جنگی توسط طالبان، نیروهای بین‌المللی به شمول سربازان امریکایی، و نیروهای حکومتی افغانستان، تحقیق شود.
اما قاضیان محکمه نامبرده در شهر هاگ هالند روز جمعه این درخواست را رد کردند.
در فیصله قاضیان آمده است: «بدین وسیله هیأت قضات فیصله می‌نماید که تحقیقات راجع به وضعیت افغانستان در این مرحله به نفع عدالت منتج نخواهد شد و از این رو، این درخواست را رد می‌کند.»
قاضیان محکمه بین‌المللی جزایی در توجیه این تصمیم شان گفته اند که تحقیقات و تعقیب قانونی این موضوع به این خاطر محتمل به نظر نمی‌رسد که جوانب دخیل در قضیه به شمول ایالات متحده امریکا و جنگ‌سالاران افغان همکاری نخواهند کرد.
ایالات متحده امریکا اوایل این ماه ویزای خانم بنسودا را لغو کرد. پیش از آن مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا به پرسونل این محکمه هشدار داده بود که اگر بخواهند علیه امریکایی‌ها تحقیق کنند، ویزای امریکا را از دست می‌دهند.
دونالد ترامپ روز جمعه با انتشار بیانیه ای افزود: دادگاه کیفری بین المللی امروز اعلام کرد که به اتفاق آرا درخواست تحقیق از نظامیان امریکایی و کارشناسان اطلاعاتی که در افغانستان خدمت کردند را رد کرده است.
وی ادامه داد: این یک پیروزی بزرگ بین المللی نه تنها برای این وطن پرستان، بلکه برای حاکمیت قانون است. ما از این تصمیم استقبال می‌کنیم و موضع خود را تکرار می‌کنیم که ایالات متحده، شهروندان امریکایی را در بالاترین استانداردهای قانونی و اخلاقی نگاه می دارد.
رییس جمهوری امریکا اضافه کرد: از زمان ایجاد دادگاه کیفری بین المللی، ایالات متحده به طور سیستماتیک، عضویت در این دادگاه را به خاطر مدیریت آن، قدرت های قضایی غیرمسئول، تهدیدی که به حاکمیت ملی امریکا اعمال می کند و نقایص دیگری که آن را غیرقانونی می سازند، نپذیرفته است.
ترامپ هشدار داد: هر گونه تلاش برای هدف قرار دادن پرسنل امریکایی، اسرائیلی یا متحدان‌مان برای پیگرد قضایی با پاسخ سریع و شدید مواجه خواهد شد.

افغانستان,جنایت,جنگ,دادگاه عالی بین المللی