یکشنبه, ۳۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

54411851_1078462889024500_7214715394152464384_o

دانش: آزادی بیان در مذاکرات صلح تضمین شود

18 March 2019

از روز ملی خبرنگار امروز (دوشنبه، 27 حوت) در مرکز رسانه‌های حکومت تجلیل شد.

سرور دانش معاون دوم رییس جمهور و رییس کمیته مشترک حکومت و رسانه‌ها ضمن تبریک روز ملی خبرنگار به خبرنگاران و رسانه گران افغانستان از کابینه حکومت وحدت ملی به خاطر نامگذاری 27 حوت به عنوان روز ملی خبرنگار در تقویم رسمی کشور قدردانی کرد.

دانش در ضرورت تجلیل از روز خبرنگار گفت که خبرنگاران نماد آگاهی و دانایی و خرد جامعه هستند و باید از مقام و جایگاه آنان تجلیل شود.

وی با تأکید بر حمایت حکومت از آزادی بیان در کشور گفت که آزادی بیان ناشی از کرامت انسانی است و سانسور در حقیقت نفی عقلانیت، استقلال و کرامت انسان است. معاون رییس جمهور افزودکه اگر آزادی بیان و رسانه های آزاد وجود نداشته باشد، بدان معنا است که آزادی های دیگر هم وجود ندارد. به گفته دانش اگر آزادی بیان نباشد، انتخابات عادلانه و منصفانه و آزادی در رأی دادن و کاندید شدن هم وجود نخواهد داشت.

معاون رییس جمهور بیان داشت که آزادی بیان نماد وجود دموکراسی و آزادی در جامعه است و نظام های خودکامه به هیچ صورت آزادی را بر نمی تابند و آن را مغایر اقتدار و حاکمیت خود می پندارند.

دانش در خصوص تأثیر آزادی بیان بر حکومت داری خوب گفت که آزادی بیان بهترین راه برای اصلاحات و مبارزه با فساد مقامات حکومتی و عامل جلوگیری از سوء استفاده از قدرت است. وی افزود که آزادی بیان و توسل به استدلال در مقابل توسل به زور و تحمیل نظر قرار دارد. وی تصریح کرد که آزادی بیان باعث زندگی مسالمت آمیز اجتماعی و سانسور باعث بی اعتمادی و درگیری می گردد.

وی گفت «هر زمان که در کشور اختناق و استبداد حاکم بوده نه از پیشرفت خبری بوده و نه از صلح و نه از رشد فکری و فرهنگی و احترام به کرامت انسانی و حقوق بشری.» وی بیان داشت که «این چه فضیلتی است که همه صداها را خفه کنیم و فقط یک صدا داشته باشیم و مانند زمان طالبان هر صدا و رسانه دیگر را ضد دیانت و شریعت بپنداریم و به نام دین و یا به نام منافع ملی و یا هر نام و عنوان دیگر، مردم یک کشور همگی لب ها را بدوزند و در باره سرنوشت و محیط زندگی خود ابراز نظر نکنند.»

معاون دوم رییس جمهور با اشاره به صیانت و تقویت آزادی بیان و موضوع صلح با گروه طالبان، صلح را خواست تمام مردم افغانستان خواند و از پروسه‌ای که اکنون برای گفتگوهای صلح آغاز شده استقبال و از کشورها و دولت های متحد افغانستان که برای برقراری صلح در افغانستان تلاش می کند تشکری کرد. وی افزود که حفاظت از آزادی بیان تنها در سایه نظم سیاسی و حقوقی مبتنی بر قانون اساسی موجود امکان پذیر است. دانش گفت که حکومت و مردم افغانستان طرفدار صلحی هستند که در چارچوب نظم موجود و قانون اساسی موجود شکل بگیرد.

معاون دوم رییس جمهور همچنین تأکید ورزید که به همان اندازه که آزادی بیان مهم است، ابزار بیان نیز مهم است. دانش عنصر آزادی بیان، رسانه و رسانه گران را سه عنصر به هم پیوسته و لازم الاحترام خواند. وی گفت که «احترام به خبرنگار احترام به آزادی بیان و احترام به آزادی بیان احترام به خبرنگار است.» به گفته دانش خبرنگاران مبارزان راه آزادی هستند. دانش افراط گرایی، تحجر و تعصب و تروریزم را دشمنان آزادی بیان و رسانه ها مبارزان خط مقدم خواند و گفت خبرنگاران به عنوان سنگرداران و مبارزان راه آزادی باید احترام گذاشته شوند.

وی افزود که خبرنگاران نیز باید وضعیت دشوار و مسئولیت سنگین خود را درک کنند. استاد دانش با اشاره به مکلفیت های مسلکی و قانونی خبرنگاران و رسانه گران بیان داشت که در شرایطی مثل افغانستان خبرنگار مسئولیت دارد که منافع ملی کشور را در نظر بگیرد و از آن جمله در تحکیم وحدت ملی مردم افغانستان نقش فعال خود را ایفا کند. وی بیان داشت که امروز با موجی از نفرت پراکنی های زبانی و قومی مواجه هستیم و مردم ما سخت نیاز به همگرایی و همدلی دارند و رسانه ها و خبرنگاران ما می توانند در این رابطه نقش بسیار مؤثر داشته باشند.

در این محفل، تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان نیز در سخنرانی خود از تصمیم حکومت افعانستان مبنی بر نامگذاری روز ملی خبرنگار ابراز خرسندی کرد و گفت: سازمان ملل متحد آماده است که همکاری خویش را در زمینه آزادی بیان و خبرنگاران در افغانستان افزایش بدهد.

نماینده سفارت انگلستان مقیم کابل، نیز به عنوان یکی از سخنرانان این محفل از نقش معاون دوم ریاست جمهوری در رابطه به آزادی بیان و خبرنگاران به نیکی یاد کرده گفت که نامگذاری این روز بنام خبرنگار پیام خوبی برای دموکراسی در افغانستان می باشد.

سید آقاحسین فاضل سانچارکی معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز از تلاش های معاون رییس جمهور در رابطه به حمایت از آزادی بیان و خبرنگاران ابراز قدردانی کرد و تأکید کرد که تلاش‌های دانش در کمیته مشترک حکومت و رسانه‌ها و پشتیبانی همیشگی وی از این صنف بزرگ، همیشه قابل قدر است. وی گفت که حکومت در زمینه دسترسی به اطلاعات، صیانت از حقوق خبرنگاران و آزادی بیان تلاش های چشم گیری انجام داده است که آخرین نمونه آن تصویب روز 27 حوت به عنوان روز ملی خبرنگاران است.

همچنین شفیقه حبیبی گوینده سابق تلویزیون ملی نیز در زمینه آزادی بیان و روز ملی خبرنگار سخنرانی کرد. وی در بخشی از صحبت‌هایش از تلاش‌های همیشگی معاون رییس جمهور در زمینه حمایت از خبرنگاران و آزادی بیان قدردانی کرد. شفیقه حبیبی همچنین با انتقاد از گفتگوهای صلح گفت که موضوع آزادی بیان باید در صدر گفتگوهای صلح قرار داشته باشد و تأکید کرد که آزادی بیان و حقوق زنان قابل معامله نیست و ما هرگز به عقب برنخواهیم گشت.

در این محفل احمد قریشی رییس اجرایی مرکز خبرنگاران افغانستان نیز آمارهای ثبت شده در سال 1397 را مبنی بر خشونت علیه خبرنگاران، با رسانه ها شریک کرد.

برای نخستین بار 27 حوت به عنوان روزملی خبرنگار در کابینه به تصویب رسید.