شنبه, ۲۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

81955229_1314237562113697_1425147952145367040_o

دانش: صلح بدون اعلام آتش‌بس سرتاسری ممکن نیست

15 January 2020

سرور دانش معاون دوم رییس‌جمهور در کنفرانس «خبرنگاران زن؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» که قبل از ظهر امروز در کابل برگزار شد، گفت که بدون آتش بس دستیابی به صلح ناممکن است.

او راجع به پروسه صلح گفت:” اعتمادسازی برای صلح و اظهار نیت صادقانه طرف مقابل برای صلح یک ضرورت اساسی است و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی به مالکیت افغان‌ها با محوریت دولت افغانستان و اعلام آتش ‌س عمومی و سرتاسری، سه ضرورت جدی برای اعتماد سازی و سه نقطه بزرگ و کلیدی برای موفقیت پروسه صلح است.” وی تأکید کرد که بدون این سه اصل نه اعتمادی به وجود می‌آید و نه برای یک صلح پایدار می‌توان امیدی داشت.”

به گفته معاون رییس‌جمهور، حکومت افغانستان در پروسه صلح همچنان بر جمهوریت و حقوق شهروندی و به صورت خاص بر حقوق بشر و حقوق زنان و آزادی بیان پافشاری می‌کند و این ارزش‌ها را جزء اصول اساسی خود می‌داند.
معاون رییس‌جمهور اما افزود:” هرچند وظیفه اصلی را حکومت به عهده دارد که در پروسه صلح از حقوق مردم افغانستان و از دستاوردهای 18 سال اخیر دفاع کند، اما هوشیاری و مشارکت همه شهروندان مخصوصا زنان کشور به شمول زنان خبرنگار و دادخواهی آنان یک ضرورت است.”

آقای دانش در این کنفرانس درخصوص حمایت از خبرنگاران زن گفت:” از این پس در کمیته مشترک حکومت و رسانه‌ها، رسیدگی به تمام قضایای مربوط به مشکلات زنان خبرنگار، در اولویت قرار خواهد گرفت.”وی از از زنان خبرنگار و نهادهای مربوط به زنان خبرنگار خواست که تمام مسایل و موضوعات مربوط به زنان خبرنگار را در هماهنگی با فدراسیون ژورنالیستان به سکرتریت کمیته مشترک بفرستند تا مورد بررسی قرار گیرد.

کنفرانس «خبرنگاران زن؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» توسط انجمن زنان ژورنالیست افغان، مرکز حمایت از زنان ژورنالیست در افغانستان، انجمن زنان در رادیو و تلویزیون و فدراسیون خبرنگاران با حضور وزیر اطلاعات و فرهنگ، اعضای فدراسیون خبرنگاران، اعضای کمیته مشترک حکومت و رسانه‌ها، نهادهای حامی رسانه‌ها، نهادهای مدنی و فرهنگی، خبرنگاران و مخصوصا بانوان خبرنگار قبل از ظهر روز چهارشنبه در هوتل پارک استار برگزار شد.

معاون دوم رییس‌جمهور از زنان خبرنگار خواست که علی‌رغم همه ناملایمات و تهدیدات، با اراده آهنین و تصمیم قاطع وارد میدان مبارزه شوند و در این میدان پایدار بمانند و بدانند که هیچ مبارزه‌ای بدون قربانی و فداکاری به هدف نمی‌رسد.
وی از آنان خواست که علاوه بر مبارزه با سنت‌های ناپسند اجتماعی، کوشش کنند تا ظرفیت و توان علمی و فکری خود شان را بالا ببرند. آقای دانش تأکید ورزید که قانون کار و قوانین و مقرره‌های مربوط به رسانه‌ها و کارکنان رسانه‌ها و قراردادهای کاری آنان باید در مراحل کار و استخدام زنان خبرنگار باید جدا تطبیق شود.

معاون رییس‌جمهور از فدراسیون خبرنگاران افغانستان نیز خواست که در مرحله نخست باید خودشان عدالت جنسیتی را در داخل خود این نهاد و فعالیت‌های آن تأمین کنند و بعد مالکان و صاحبان رسانه ها مخصوصا رسانه های خصوصی و غیر دولتی را وادار سازند که عدالت جنسیتی را رعایت کنند.
استاد دانش در این مورد تصریح کرد:”متأسفانه یکی از جاهای که حقوق زنان خبرنگار را نقض می‌کنند و حتی در قراردادها تبعیض روا می‌دارند و از تطبیق قانون کار و سایر قوانین، سر باز می‌زنند، خود رسانه‌های ما است.” وی تأکید کرد که فدراسیون و نهادهای خبرنگاری باید تلاش کنند که رسانه‌ها، نوع نگاه و برخورد خود را نسبت به زنان تغییر دهند و عدالت را تأمین کنند.

وی راجع به تعهدات حکومت افغانستان در مورد حقوق زنان و حمایت از رسانه‌های آزاد گفت:” حکومت در حمایت از زنان همچنان متعهد است و در این تعهد هیچ نوع خلل و تردیدی وجود ندارد.”
معاون دوم رییس‌جمهور در خصوص تأمین امنیت و مصونیت خبرنگاران و مقابله با قضایای خشونت علیه زنان و علیه خبرنگاران گفت که در سال‌های اخیر سازوکارهای در نظر گرفته شده که در تأمین مصونیت و رسیدگی به قضایای مختلف کمک بزرگی کرده است.

به گفتۀ وی در سال 2019 به صورت مجموعی 117 قضیه خشونت علیه خبرنگاران مورد بررسی قرار گرفته است و برای برخی از موارد در محاکم حتی حکم اعدام هم صادر شده است. وی با اشاره به گزارش نهاد نی که در ماه جاری منتشر شد گفت که خشونت علیه خبرگاران نسبت به سال قبل کاهش 42 درصدی را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به نقش و تأثیر کمیته مشترک حکومت و رسانه‌ها گفت که هم اکنون طرزالعمل این کمیته در حال تبدیل شدن به یک مقرره است که ثبات و دوام کار کمیته را تضمین می‌کند.

همچنین در این کنفرانس حسینه صافی وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان صحبت کرد و برحمایت حکومت افغانستان از جامعه رسانه‌ی و بانوان خبرنگار در افغانستان تأکید کرد. وی برای حمایت از زنان خبرنگار برتطبیق قانون کار در نهادهای رسانه‌ی تأکید ورزید. خانم صافی اما ابراز داشت که انسجام و هماهنگی میان زنان خبرنگار افغانستان یکی از ضرورت‌های اساسی برای تأمین حقوق و عدالت جنسیتی برای زنان افغانستان است.

فهیم دشتی عضو فدراسیون ژورنالیستان افغانستان نیز در صحبت‌های خود، از حمایت و نقش مؤثر استاد دانش معاون دوم رییس‌جمهور در حمایت از رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان تقدیر و سپاس‌گزاری کرد. وی گفت جامعه رسانه‌ی افغانستان علی‌رغم برخی انتقادات از حکومت افغانستان، اما از نقش و حمایت مؤثر معاون رییس‌جمهور از جامعه رسانه‌ی کشور ابراز قدردانی می‌کند و در طول دوره ریاست ایشان در کمیته مشترک حکومت و رسانه ها تغییراتی اساسی و مثبت پدید آمده است.

وی از زنان خبرنگار نیز خواست که خودشان عزم کنند و تأمین حقوق و عدالت را برای زنان به عهده بگیرند و مردان افغانستان در کنار آنان همچنان خواهند بود.

همچنین نجیبه ایوبی رییس ایوارت بخش کابل و از فعالان رسانه‌ای در سخنرانی خود از معاون دوم رییس‌جمهور برای حمایت از خبرنگاران افغانستان قدردانی کرد. وی از انسجام و هماهنگی زنان خبرنگار افغانستان و نهادهای برگزار کننده این کنفرانس ابراز امتنان کرد.
خانم فریده نیکزاد نیز در ابتدای برنامه از اشتراک کنندگان این کنفرانس سپاس‌گزاری نمود و به آنان خیر مقدم گفت.

 

خبرنگاران زن؛ فرصت ها و چالش ها,سرور دانش,صلح بدون آتش بس,صلح و آتش بس,کشورنیوز,معاون دوم رییس جمهور