شنبه, ۲۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

03-768x512

دختران دانش‌آموز دست‌ به دامن سازمان ملل شدند

19 September 2022

‏ ۵۰ دانش‌آموز دختر از ولایت‌های کابل، ننگرهار و پروان در نامه‌ای به سازمان ملل، نهادهای حامی آموزش دختران و رهبران کشورهای اسلامی و جهان نوشته‌اند که “شرم بزرگ” است که در قرن ۲۱ آنها برای دست‌یابی به حق اساسی شان درخواست کمک می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کشور، دختران دانش‌آموز در این نامه بی‌تفاوتی سازمان‌ها و جامعه بین‌المللی در مورد بسته ماندن دروازه‌های مکاتب دخترانه را پرسش‌برانگیز خوانده و تاکید کرده‌اند که سرنوشت دختران افغانستان نباید به بازی گرفته شود‌.

در این حال، نصیراحمد فایق، سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل محرومیت دختران از ادامه درس و تحصیل را “ظلم به آینده کشور” و “خیانت ملی” خوانده است.

اقای فایق در توییتی نوشته که در جهان افغانستان یگانه کشوری است که مکاتب به‌روی دختران در آن بسته‌ است. “کشوری که محتاج کمک‌های بشری است و نیاز به نیروی انسانی تحصیل‌یافته جهت رهایی از فقر و رسیدن به خودکفایی و ترقی دارد، محرومیت دختران از ادامه درس و تحصیل ظلم به آینده یک کشور و خیانت ملی است.”

دبیر کل سازمان ملل دیروز در توییت کوتاهی نرفتن دختران به مکتب را “جبران‌ناپذیر” خواند و افزود که دروازه‌های مکاتب باز شود.

یوناما (ماموریت کمک سازمان ملل برای افغانستان) نیز در اعلامیه‌ای بسته ماندن دروازه‌های مکاتب به روی دختران را غم‌انگیز و شرم‌آور خواند.

دختران دانش‌آموز و شماری از نهادهای حامی زنان در یکسالگی بسته شدن دروازه‌های مکاتب دخترانه از سوی طالبان، بار دیگر خواستار بازگشایی دروازه‌های مکاتب شده‌اند. در حالیکه مقام‌های طالبان تاکنون واکنشی در این رابطه نداشته‌اند.

افغانستان,دختران,سازمان ملل,طالبان,مدرسه,مکتب