یکشنبه, ۳۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Afghanistan, Kabul, January 30, 2015 
Afghan president Ashraf Ghani speaks with the newly appointed foreign minister Salahuddin Rabbani while walking from his Friday prayer to a lunch with guests. 
Photo: Joel van Houdt

درگیری غنی و ربانی/ روابط ارگ و وزارت خارجه قطع شده است

20 August 2019

منابع می‌گویند که روابط محمد اشرف‌غنی، رییس‌جمهوری افغانستان با صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه و رییس جمعیت اسلامی به تیره‌گی گراییده است.

یک منبع که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری کشور گفت که صلاح‌الدین ربانی، از سه ماه بدین سو اجازۀ معرفی ناهید ایثار را به حیث معین مالی و اداری وزارت خارجه نمی‌دهد. محمد اشرف‌غنی سه ماه پیش، خانم ایثار یکی از رؤسای ادارۀ امور را به حیث معین وزارت خارجه معرفی کرده بود. اما صلاح‌الدین ربانی، با این اقدام مخالفت کرده و اجازه نمی‌دهد که خانم ایثار به کار آغاز کند.

به گفتۀ منبع، از چندی بدین‌سو روابط وزارت خارجه با ارگ قطع شده است. او گفت که امروز ادریس زمان معین سیاسی وزارت خارجه می‌خواست ناهید ایثار را به معینیت اداری و مالی معرفی کند، اما با مخالفت شدید وزیر امور خارجه مواجه شده است.

منبع گفت که وزیر خارجه تهدید کرده که اگر ناهید ایثار به معینیت اداری و مالی معرفی شود، او از سمت‌اش کنار خواهد رفت.

براساس برخی گزارش‌ها، رییس‌جمهوری هیأتی را موظف ساخته است که عملکرد وزیر خارجه را بررسی کند. هیأت به‌دنبال بررسی تعیینات وزارت خارجه و تفتیش عملکرد پنج سالۀ این وزارت می‌باشد.

رییس‌جمهور غنی، وزیر خارجه را متهم به برخوردهای حزبی و قومی کرده و خواهان گرفتن آزمون تافل از همۀ دیپلومات‌های وزارت خارجه است. اما وزیر خارجه، با استناد به قانون قنسلی و دیپلوماتیک با این تصمیم مخالفت کرده است.

منبع گفت که رییس‌جمهور به سفرها و ملاقات‌های وزیر خارجه محدودیت وضع کرده است.

صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه و رییس جمعیت اسلامی، از تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله رییس اجرایی حمایت می‌کند. او در برخی سخنرانی‌هایش با صراحت از سیاست‌های رییس‌جمهور غنی انتقاد می‌کند. آقای ربانی، از حمایت رییس اجرایی برخوردار است.

قابل یادآوری است که روابط آقای ربانی در طول دورۀ حکومت وحدت ملی با رییس‌جمهوری خوب نبوده است. رییس‌جمهور، بدون وزیر خارجه به نشست‌ها و سفرهای رسمی به بیرون از کشور می‌رود.

اشرف غنی,اصلاحات در وزارت خارجه,تنش میان ربانی و غنی,صلاح الدین ربانی,وزارت خارجه