یکشنبه, ۳۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

1

رؤسا و کمیشنران کمیسیون‌های انتخابات برکنار می‌شوند

12 February 2019

طرح تعدیل، ایزاد و حذف در برخی از مواد قانون انتخابات بعد از مشوره با احزاب سیاسی، نمایندگان کاندیدان ریاست جمهوری و نهادهای جامعه مدنی مرتبط به انتخابات، امروز از سوی جلسۀ کابینه مورد تصویب قرار گرفت و توسط رییس جمهور توشیح گردید.

رییس جمهور غنی پس از توشیح قانون متذکره، گفت که این مسوده نتیجۀ اجماع قشر سیاسی افغانستان، کاندیدان ریاست جمهوری و نهادهای مدنی مرتبط به انتخابات بوده که بر ضرورت تعدیل تاکید داشتند.

داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه نیز صحبت کرد و از اجماع که برای این مسوده به وجود آمده است، ابراز امتنان نمود.

بعداً سرور دانش معاون دوم رییس جمهور در رابطه به تعدیل قانون انتخابات به تفصیل صحبت نمود و افزود که طی دو روز گذشته ۲۰ ساعت جلسات پیوسته با حضور نمایندگان کاندیدان احزاب سیاسی و نمایندگان جامعه مدنی مرتبط به انتخابات برگزار شد و روی ۳۹ مورد اصلاحات در قانون انتخابات به اتفاق آرا توافق صورت گرفت.

بر بنیاد طرح تازه، تمام کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی برکنار می‌شوند و افراد تازه جای‌گزین آنان خواهند شد. یک منبع گفت که کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی ضعف و ناتوانی‌شان را در انتخابات پارلمانی 28 میزان ثابت کردند.

بر اساس طرح تازه، پیشنهاد کمیشنران و‌رؤسای دارالانشاهای هردو کمیسیون از سوی احزاب سیاسی و جامعه مدنی صورت می‌گیرد و‌ از جانب نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری گزینش می‌شوند.

همچنان، بر بنیاد طرح تازه، استفاده کامل از تکنالوژی بایومتریک در مرحله ثبت نام مجدد و تشخیص رای دهنده در روز دهی و استفاده از تکنالوژی مرتبط در رای دهی الکترونیک و شمارش آرا صورت می‌گیرد. 

یک منبع گفت که فیصله شده است که انتخابات‌های بعدی به اساس سیستم MDRبرگزار می‌شود.

انتخابات,تعدیل قانون انتخابات