پنج شنبه, ۲۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

BD8F368A-66C1-48EA-ABB0-0996EAFCDBAF_cx0_cy8_cw0_w1200_r1_s

روند آزادسازی زندانیان طالبان تا ۵ روز دیگر آغاز می‌شود

26 March 2020

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر اعلام کرد که آزادی زندانیان توسط دولت افغانستان تا پایان ماه مارچ آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کشور، طالبان اعلام کرده است که آزادسازی زندانیان آنان توسط دولت افغانستان تا پایان ماه مارچ آغاز می‌شود. یک مقام ارشد دولتی نیز این مساله را تأیید کرد و گفت که فرایند آزادسازی زندانیان تا یک هفته آینده آغاز خواهد شد.

این گام مهم می‌تواند عامل به بن بست رسیدن مذاکرات صلح بین طالبان و دولت را از بین برده و باعث آن شود که مذاکرات از سر گرفته شوند.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان با اشاره به برگزاری نشست مجازی سران طالبان و مقامات دولت افغانستان گفت: «در این جلسه تصمیم بر آن شد که آزادی زندانیان عملاً تا پایان ماه مارچ آغاز شود.»

دو طرف در مورد آزادی زندانیان توسط دولت افغانستان اختلاف نظر داشتند چرا که دولت افغانستان خواستار آزادی مرحله‌یی و مشروط بود و طالبان می‌خواست که همه‌ی زندانیان به یکباره آزاد شوند، همان طور که ماه گذشته در معاهده صلح با ایالات متحده آمریکا در دوحه قطر امضا شده بود.

مشخص نیست که چه تعداد زندانی آزاد خواهند شد. طالبان آزادی ۵ هزار زندانی را به عنوان پیش شرط مذاکرات بیان کرده بود، اما رییس‌جمهور غنی گفته بود که دولت در ابتدا هزار و ۵۰۰ نفر را آزاد خواهد کرد.

اتخاذ این تصمیم در مورد آزادی زندانیان تنها چند روز پس از حضور مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در کابل و سپس دوحه به منظور تسهیل فرایندهای ایجاد صلح در منطقه با امضای توافق‌نامه‌ی خروج نیروهای آمریکایی در ماه فبروری صورت پذیرفت.

مذاکرات مقامات طرفین در روزهای اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا از طریق اسکایپ انجام شده است.

آزادسازی زندانیان طالبان,رهایی طالبان از بند,روند آزادسازی زندانیان طالبان,زندانیان طالبان,کشورنیوز