یکشنبه, ۳۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

A24E113D-F6EC-4913-B2E3-137F906138E4_w1597_n_r1_st

ریاست اجرایی: رهایی خلیل فیروزی سوال‌برانگیز است

17 August 2019

ریاست اجرایی دربارۀ رهایی خلیل فیروزی، از متهمان پروندۀ کابل بانک از بند، واکنش نشان داده و آن را «پرسش‌برانگیز» می‌خواند.

مجیب‌الرحمن رحیمی، سخنگوی ریاست اجرایی در مصاحبه با خبرگزاری کشور گفت که اعتراض نامزدان ریاست‌جمهوری دربارۀ رهایی خلیل فیروزی موجه است.

اخیراً ریاست جمهوری، خلیل‌الله فیروزی، از مظنونان پروندۀ کابل بانک را با ضمانت از بند آزاد کرده است.

رحمت‌الله نبیل، از نامزدان ریاست‌جمهوری مدعی شد که آقای فیروزی با پرداخت 30 میلیون دالر به تیم دولت‌ساز از بند آزاد گردیده است.

اما ارگ ادعای رییس پیشین امنیت ملی را بی‌بنیاد خواند و گفت: «بر بنياد  فیصلۀ یک کمیته موظف كه متشکل از نهاد‌های عدلی و قضایی، صحی و امنيتي بوده؛ وضعيت فيروزي وخیم توصیف شده، و به خانه‌اش انتقال یافته وتحت نظارت شدید قرار دارند.»

اکنون، ریاست اجرایی می‌گوید  که رهایی فیروزی در جریان کمپاین انتخاباتی صورت گرفته و شک‌وتردیدها را به دنبال داشته است.

ریاست اجرایی، از ریاست‌جمهوری خواست دربارۀ رهایی خلیل فیروزی وضاحت بدهد.

سخنگوی ریاست اجرایی گفت که با آنان دربارۀ رهایی خلیل‌الله فیروزی مشورت صورت نگرفته است.

رهایی خلیل فیروزی واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است.

جان‌بس، سفیر امریکا در کابل روز پنج‌شنبه در رشته تویتی گفته است: «ما از درخواست حکومت مبنی بر رهایی خلیل فیروزی قبل از تکمیل دوره‌ی حبس و تعهداتش ناراحت شدیم.»

سفیر امریکا افزوده که در کنار این عمل، ناکامی دولت در اجرای حکم بازداشت متهان به فساد، تعهد دولت افغانستان مبنی بر مبارزه با فساد و استفادۀ بهینه از کمک‌های بین‌المللی را زیر سوال می‌برد.

آقای بس همچنین گفته است که افغان‌های بی‌شماری در ده‌های گذشته از حیف‌ومیل شدن کمک‌های بین‌المللی به نفع شخصی افراد، متأثر شده‌اند.

افغانستان,رهایی خلیل فیروزی,ریاست اجرایی,ریاست جمهوری,کابل بانک