سه شنبه, ۱۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

999

رییس کمیسیون انتخابات: تغییر رهبری راه حل نیست

23 January 2019

کمیسیون مستقل انتحابات امروز (چهارشنبه، ۳دلو) نتایج نهایی انتخابات پارلمانی ولایت‌های کاپیسا، پنجشیر و سرپل را اعلام کرد.

محمد اکبر سلطان‌زاده، سید محمدحسن شریفی بلخابی، حمیدالله بیگ و سید حیات‌الله عالمی و بانو عزیزه جلیس از ولایت سرپل، میردادخان نجرابی، انجنیر میرحیدر افضلی، جنرال محمد اقبال صافی و بانو خدیجه الهام از کاپیسا و زلمی نوری و بانو قاضی راحله سلیم از پنجشیر از جانب کمیسیون مستقل انتخابات پیروز شناخته شد.

عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات در یک نشست خبری گفت که نتایج نهایی سایر ولایت‌ها نیز پس از ارزیابی کمیسیون شکایات انتخاباتی اعلام خواهد شد.

او افزود که کمیسیون شکایات انتخاباتی مطابق جدول زمانی عمل نکرده و این باعث تأخیر در اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی گردیده است. وی خواستار تسریع پروسه بررسی شکایت‌ها از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی گردید.

رییس کمیسیون مستقل انتخابات از آماده‌گی‌ها برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و گفت که از جمع ۷۳ تن که بسته‌های انتخاباتی را دریافت کرده بودند؛ تنها ۲۰ تن به کمیسیون مراجعه نموده و ۱۸ نفرشان واجد شرایط شناخته شده است.

آقای صیاد ادامه داد که روند ارزیابی اسناد ۱۸ نامزد انتخابات ریاست جمهوری از سوی کمیتهٔ مشخص آغاز شده و به زودی فهرست ابتدایی آن اعلام می‌گردد؛ اما مهمترین نگرانی‌ ما تأمین بودجه انتخابات ۹۸ است.

آقای صیاد علاوه کرد: خواست ما از شرکای بین‌المللی و حکومت افغانستان این است که در قسمت تأمین بودجه انتخابات سال آینده اطمینان دهند.

همچنان، کمیسیون مستقل انتخابات از تکت‌های انتخابات ریاست جمهوری خواست که تا اعلام رسمی کازارهای انتخاباتی از کمپین قبل از وقت خودداری کنند. در غیر آن، تخطی‌ها شناسایی شده و طبق قانون پیگیری صورت می‌گیرد. 

رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفت که ساختار و تشکیلات فعلی این کمیسیون جوابگوی مشکلات نیست و باید اصلاحات در ساختار کمیسیون‌ صورت بگیرد نه در رهبری. باید تشکیلات ولایت‌های بزرگ وسیع‌تر شود.

او تاکید کرد که  تجربه گذشته نشان می‌دهد که تغییر رهبری کمیسیون موثر تمام نمی‌شود. 

آقای صیاد به مشکلات انتخابات پارلمانی اشاره کرد و گفت: تصمیم استفاده از بایمتریک دیر گرفته شد و کمیسیون را با مشکل جدی مواجه ساخت. چون، لوازم بایمتریک باید از ۷-۸ میزان در دسترس ما قرار می‌گرفت؛ ولی این لوازم در ۲۶ میزان تکمیل شد.

او می‌گوید که به دلیل نبود لوازم بایمتریک اکثر کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات در مرکز و ولایات با استفاده از کاغذ آموزش دید‌ه‌اند.

افغانستان,راه حل,رییس کمیسیون انتخابات