چهارشنبه, ۲۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

80776080_1294842207386566_1504724638054219776_n

«صلح با نصیحت و تضرع به طالبان تأمین نمی‌شود»

27 December 2019

رییس اجرایی حکومت می‌گوید که نباید در راستای تحقق صلح در کشور غفلت کرد.

به گزارش خبرگزاری کشور، آقای عبدالله امروز(جمعه) در مراسم یادبود از هشتمین سالروز کشته‌شدن عبدالمطلب بیک فرمانده وابسته به جمعیت اسلامی گفت که صلح آرزوی همۀ مردم افغانستان است. صلحی‌که در آن عزت و آبروی همه باشد. کوشش‌هایی در این راستا در جریان است. هیچ کسی اجازه ندارد یک لحظه برای تحقق صلح غفلت کند، بل ما خود باید برای تأمین صلح فرصت ایجاد کنیم.

اما برعکس سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری گفت: پروسه صلح به مراتب پیچیده تر از جنگ است و تنها با نصیحت و یا تضرع و تمجید از طالبان و شعار دادن علیه حکومت تأمین نمی‌گردد و یک مسأله شخصی و مربوط به تنها تعدادی از سیاسیون و احزاب سیاسی نیست.

به گفته وی، امروز نسل دیگری از جوانان و زنان و جامعه مدنی و رسانه ای ظهور کرده و شرایط زمانه تغییر یافته و مردم افغانستان مردم دهه هفتاد خورشیدی نیستند و نیاز به قیم ندارند. مردم افغانستان در اثر مقاومت و مبارزات دوامدار خود در این 18 سال به ارزش ها و دستاوردهای بزرگی نایل شده اند که نمی خواهند آن را به راحتی از دست دهند.

آقای دانش گفت که حکومت افغانستان نه تنها در پنج سال اخیر بلکه حتی در طول 18 سال اخیر طرفدار برقراری صلح و امنیت پایدار بوده و حسن نیت خود را بار بار و از جمله در آتش بس پارسال و رهایی تعدادی از محبوسین طالبان نشان داده است ولی این طرف مقابل و حامیان خارجی آن بودند که نمی خواستند افغانستان به آرامش برسد.

وی اما تأکید دارد که اولا باید مذاکرات صلح با مالکیت افغان‌ها و در محوریت دولت جمهوری اسلامی افغانستان آغاز شود و دوم به طور همزمان آتش بس برقرار گردد . استاد دانش تلاش های دولت امریکا و کشور های دور و نزدیک که برای صلح افغانستان و فراهم شدن مقدمات آن تلاش دارند قدر دانی کرد.

او راجع به پروسه صلح به این نکته نیز اشاره کرد که اکنون در میان سیاسیون داخلی کشور نه تنها وحدت نظر وجود ندارد بلکه به گفته وی هر روز بر طبل اختلاف و کشمکش بیشتر کوبیده می شود.

آقای دانش ضمن انتقاد از اظهار نظرهای برخی از سیاسیون همچنین از همه رهبران سیاسی خواست تا از رقابت های منفی و منفعت طلبی های شخصی دست بردارند و در محور دولت افغانستان گردهم بیایند تا پروسه صلح به درستی مدیریت شود.

وی گفت: «برخی دیگر هم حکومت را مانع صلح اعلام می کنند و می گویند که صلح یک پروسه دولتی نیست و گویا به نمایندگی از طالبان اعلام می کنند که طالبان نمی خواهد با این حکومت و با این رئیس جمهور مذاکره کند و باید طرف مذاکره با طالبان گروه هایی باشند که در چهار سال حاکمیت طالبان با آنان در جنگ بودند».

او تاکید کرد: صلحی مورد قبول مردم افغانستان است که توسط آن به حقوق شهروندی مردم ارج گذاشته شود، نه این که تحت پوشش صلح، عده ای به قدرت و منافع سیاسی خود فکر کنند اما کشور و مردم ما به دوره سیاه امارت برگردند و یک بار دیگر نظام دُرّه و شمشیر بر کشور حاکم شود و مردم به بردگی گرفته شوند.

در این حال، یونس قانونی، معاون رییس‌جمهور پیشین افغانستان، می‌گوید که صلح، خواستۀ تمام مردم این کشور است و برای تأمین صلح باید هم‌آهنگی همه‌جانبه میان حکومت افغانستان، سیاسیون و طالبان ایجاد شود.

آقای قانونی گفت: افرادی که صلح را «منهای» دولت افغانستان جست‌وجو می‌کنند، در اشتباه استند؛ زیرا صلح بدون دولت افغانستان به عنوان یک نهاد رسمی ناممکن است.

به گفتۀ او، درست است که سیاسیون با دولت افغانستان اختلاف نظر دارند؛ اما نفی کردن نظام از پروسۀ صلح، اشتباه و خدمت‌گذاری به دشمنان مردم افغانستان است. «ما راه را از طریق هم‌آهنگی میان دولت، سیاسیون و طالبان جست‌وجو می‌کنیم. اگر دولت می‌گوید که صلح تنها توسط دولت ممکن است، این اشتباه است. سیاسیون، نمایندگان واقعی مردم اند. اگر دولت سیاسیون و سیاسیون دولت را نفی کنند، پایان ادامه‌ی بحران است.»

آقای قانونی از دولت افغانستان و سیاسیون این کشور خواست که به یک دیدگاه واحد برسند و پروسه‌ی صلح را زیر یک چتر واحد به پیش ببرند.

 او افزود: «ما سیاسیون تلاش می‌کنیم که پل هم‌آهنگی میان دولت و سیاسیون ایجاد کنیم. ما با سیاسیون درون نظام دیدگاه متفاوت داریم؛ اما نظام منحیث نظام نباید زیر سؤال برود. ما به روشنی عنوان می‌کنیم، تلاش برای انحصار مصالحه و نفی نظام هر دو خط افراط است.»

یونس قانونی با تأکید بر این که حفظ نظام جمهوری، خواست دولت و سیاسیون است، خاطرنشان کرد که هر دو جانب، هم دولت و هم‌ سیاسیون افغانستان باید از موضع‌گیری‌های عاطفی بگذرند تا صاحب یک طرح و تیم واحد برای مذاکره با طالبان شویم.

اشرف غنی,سرور دانش,صلح,طالبان,عبدالله عبدالله,مطلب بیک,یونس قانونی