پنج شنبه, ۲۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

69367808_2427882283973292_7379133828939382784_o

عبدالله عبدالله: صد درصد برندۀ انتخابات 2014 بودم

01 September 2019

عبدالله عبدالله،  رییس اجرایی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید که در انتخابات 2014 ریاست‌جمهوری صد درصد پیروز بوده است.  

به گزارش خبرگزاری کشور، آقای عبدالله یک‌شنبه شب در مصاحبه با طلوع‌نیوز گفت که در انتخابات 2014 صد درصد برندۀ انتخابات بودیم. این یک ادعا نبود، بعدتر ثابت شد و نهادهای ناظر داخلی و بین‌المللی اسناد ارایه کردند.

عبدالله عبدالله گفت که اکثر مطلق متحدین و هم‌پیمان‌های ما در انتخابات 2014، خواهان اعلام حکومت موازی بودند؛ اما اعلام حکومت موازی به معنای جنگ داخلی و سقوط نظام به دست طالبان بود و نخواستم این مسوولیت در تاریخ به نام من ثبت شود.

انتخابات سال 2014 ریاست‌جمهوری به‌بحران کشید و با پا درمیانی جان کری وزیر خارجۀ سابق امریکا، حکومت وحدت ملی روی کار آمد.

رییس اجرایی گفت که رییس‌جمهور غنی در پیوند به ادعای «رییس‌جمهور منتخب بودن» سردرگریبان کنند و ببینند که در انتخابات 2014 چه واقع شده است.

به گفتۀ وی، اشرف‌غنی یک هفته پس از امضای موافقت‌نامۀ سیاسی، هیچ‌گونه التزامی به تعهدات خویش نشان نداد. با تفنگچه نمی‌شد که رییس‌جمهور را وادار به انجام تعهداتش در روند حکومتداری به ویژه تطبیق مفاد موافقت‌نامۀ  سیاسی حکومت وحدت ملی می‌کردیم. اگر موافقت‌نامه عملی می‌شد، ثبات سیاسی به وجود می‌آمد و رییس‌جمهور در موقعیت برتر قرار می‌داشت.

رییس اجرایی گفت که اگر صلح در کشور تأمین شود و دیگر تهدیدی از سوی گروه‌های تروریستی وجود نداشته باشد، یک روز هم خواهان ادامۀ حضور نیروهای خارجی در افغانستان نیستم.

به گفتۀ وی، اگر فرصت واقعی برای تأمین صلح عادلانه، باعزت و پایدار فراهم شود – ولو یک روز پیش و یا پس از انتخابات هم باشد – از آن استقبال می‌کنیم و برای افغانستان اولویت می‌دانیم.

رییس اجرایی حکومت در پاسخ به این که تعریف‌تان از طالبان چیست، گفت که طالبان یک گروه جنگی هستند که دست به فعالیت‌های تروریستی هم زده و می‌زنند و گروه‌های تروریستی را حمایت کرده‌اند.

او پیوند به خروج نیروهای امریکایی گفت که فکر نمی‌کند، ایالات متحده به این نتیجه رسیده باشد که به هر قیمت افغانستان را ترک کند. بدون پیشرفت در مذاکرات صلح، افغانستان آمادۀ خروج کامل نیروهای خارجی نیست. ایالات متحده می‌خواهد که مصارف و عسکرش در افغانستان کم شود و به صفر برسد. در عین حال، نمی‌خواهد افغانستان باردیگر لانۀ گروه‌های تروریستی باشد.

 

افغانستان,انتخابات,صلح,عبدال,عبدالله,مصاحبه با طلوع نیوز,نامزد ریاست جمهوری