شنبه, ۲۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

afghanistan-tolo-news-reporters-getty-1024x682

عفو بین‌الملل از حکومت خواست به صدای رسانه‌ها پاسخ بدهد

06 February 2020

سازمان عفو بین‌الملل با پشتی‌بانی از اعتراض جمعی رسانه‌های افغانستان، اعلام کرده که دولت این کشور باید به قانون حق دسترسی به اطلاعات حرمت گذارد و آن را محافظت و عملی کند.

عمر وراج، معاون بخش آسیای جنوبی سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌یی که از سوی این سازمان نشر شده، گفته است که خبرنگاران در افغانستان از جملۀ شجاع‌ترین خبرنگاران در جهان هستند که در سخت‌ترین شرایط فعالیت می‌کنند و برای کاری که انجام می‌دهند با تهدید و خشونت روبه‌رواند.

آقای وراج افزوده است، «دولت باید فضایی را فراهم سازد که آنها بتوانند آزادانه و بدون ترس کار شان را انجام دهند. دولت مسئولیت دارد که نه تنها از خبرنگاران محافظت کند بلکه مطابق قانون افغانستان و تعهدات بین‌المللی آن نسبت به حق آزادی بیان به آنها زمینۀ دسترسی به اطلاعات را نیز فراهم کند.»

در این بیانیه همچنان آمده که برای شفافیت و پاسخ‌گویی مسئولان، دولت مکلف است که به مردم حق دسترسی به اطلاعات لازم را بدهد.

دو روز پیش سی نهاد رسانه‌یی داخلی در اعتراض جمعی از بدترشدن وضعیت دسترسی به اطلاعات در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند. در نامۀ نشرشده از سوی این نهادهای رسانه‌یی، دفتر رئیس جمهور، دادگاه عالی، دادستانی‌کل و شماری نهادهای دیگر دولتی از بسته‌ترین نهادها، گفته شده‌اند.

ارگ ریاست‌ جمهوری روز گذشته با نشر خبرنامه‌یی نوشته که این نهاد تعهدش را در راستای تطبیق قانون حق دسترسی به اطلاعات، ابراز می‌کند و این اداره نهادهای دولتی را مکلف به پاسخ‌گویی کرده است.

در این خبرنامه آمده است که کارمندان دفتر رسانه‌یی این نهاد مسئولیت دارند تا چگونگی مصاحبه‌های سخنگو و معاونان سخنگو را با رسانه‌ها هماهنگ و تنظیم کنند.

ریاست اجراییه هم از نامۀ اعتراضی رسانه‌ها حمایت کرده و گفته است که عصر سانسور، تهدید، تحریف و کتمان حقایق به سر رسیده است.

دیدبان شفافیت افغانستان نیز پشتی‌بانی خود را از حق دسترسی رسانه‌ها به اطلاعات اعلام کرده است.

تهدید رسانه ها,حکومت افغانستان,دسترسی به اطلاعات,رسانه ها,عفو بین الملل