چهارشنبه, ۲۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

1

فریاد دهلی، تهران و کابل بر اسلام‌آباد: پاسخ حمایت از تروریسم را خواهیم داد

18 February 2019

محمد الف انصاری

دولت‌های ایران و هند رسماً پاکستان را متهم به سازمان‌دهی حملات انتحاری در کشمیر و بلوچستان کرده‌اند.

در واکنش به حمله انتحاری هفته گذشته در ولایت سیستان و بلوچستان، وزارت امور خارجه ایران، خانم رفعت مسعود سفیرپاکستان در تهران را احضار کرد.

به گزارش کشور نیوز، سخنگوی وزارت خارجه ایران خبرداده است که در پی‌حمله جاده خاش زاهدان، ولایت سیستان بلوچستان، خانم رفعت مسعود سفیر پاکستان توسط دستیار وزیر و مدیر کل آسیای غربی به وزارت خارجه این کشور احضار شده است.

قبل از این، محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران ایران، نیروهای امنیتی پاکستان را متهم به حمایت از گروه جیش العدال نموده بود، گروهی که مسولیت حمله انتحاری جاده خاش را به عهده گرفته است.

حمله انتحاری گروه جیش‌العدل در ولایت سیستان و بلوچستان باعث کشته شدن 27 تن از نیروهای سپاه پاسداران-ایران شده بود.

رییس پارلمان ایران نیز به شدت به پاکستان تاخته و گفته که باید پاسخگوی این حمله باشد.

 در عین حال، شاه محمد قریشی وزیر خارجه پاکستان در تماس تیلفونی با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران از اعزام هیاتی تخصصی به ایران برای گفت‌گو با مقامات این کشور در پی حمله جاده خاش، زاهدان خبرداده است.

آقای قریشی در صحبت با وزیر خارجه ایران، حمله بالای نیروهای سپاه پاسداران را محکوم کرده و گفته است که کشورش آماده هرگونه همکاری برای بررسی این حادثه تاسف‌بار و مبارزه مشترک با گروهای تروریستی است.

از سوی دیگر، نرندرا مودی نخست وزیر هند پس از حمله انتحاری در کشمیر تحت کنترول هند به پاکستان هشدار داده و آن کشور را به انجام این حمله متهم کرده است.
نخست وزیر هند گفته است که کشورهمسایه ما تصور می‌کند که این گونه حملات تروریستی می‌تواند ما را تضعیف کند، ولی به برنامه هایشان کامیاب نخواهد شد و با پاسخ درهم شکننده‌ای مواجه خواهد شد.

آقای مودی افزوده است که به نیروهای دولتی هند در مقابله با شورشیان، آزادی کامل داده است و به آنان اجازه داده شده است تا در باره زمان، محل و چگونگی جواب شان، تصمیم بگیرند.

اواخر هفته گذشته، حمله انتحاری بالای بس حامل کارمندان اداره مرکزی نیروهای پولیس احتیاط هند، در ساحه پلواما در مسیر شاهراه سرینگر-جامو، کشمیر، 41 کشته برجا گذاشت.

گروه جیش المحمد مستقر در پاکستان مسولیت این حمله مرگبار را به دوش گرفته است.

پولیس هند عامل این حمله را شخصی به نام عادل احمد از اعضای گروه جیش المحمد معرفی کرده که در سال 2018 به این گروه پیوسته بود.

هردو حمله تروریستی توسط گروه‌های مستقر در پاکسان انجام شده است، مسولیت حمله انتحاری در ایران را گروه جیش العدل و حمله تروریسی در هند را گروه جیش المحمد به عهده گرفته اند، گروهای که پناه‌گاهای شان در نقاط مرزی پاکستان قرار دارد و قرار گزارشات منتشر شده هردو گروه تحت پوشش آی. اس. آی و ارتش پاکستان هستند.  

در همین حال، دولت افغانستان رسماً از پاکستان به سازمان ملل متحد شکایت کرده است.

پاکستان قرار بود میزبان گروهی از رهبران طالبان باشد. اما اعتراض رسمی دولت افغانستان مانع دیدار نخست‌وزیر پاکستان با طالبان شد. زلمی خلیل زاد نمایندۀ امریکا نیز ملاقاتش را با طالبان در پاکستان لغو کرده است. دولت افغانستان همواره طالبان را متهم به همکاری و همسویی با تروریسم می‌کند. اما پاکستان این اتهامات را پیوسته رد کرده است.

ایران,پاکستان