پنج شنبه, ۲۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

1

مردم صلح را بر انتخابات ترجیح می‌دهند

23 February 2019

یک نظر سنجی تازه آریانانیوز و نهاد نی نشان می‌دهد که مردم افغانستان توافق صلح با طالبان را نسبت به برگزرای انتخابات ریاست جمهوری ترجیح می‌دهند.

در این نظرسنجی از ۵۳۷۹ شهروند در ۳۴ولایت پرسیده شده است که صلح می‌خواهند یا انتخابات؟ بیش از ۹۰ درصد افراد شامل این نظرسنجی به گزینه صلح رای داده اند و تنها ۸ درصد خواهان برگزرای انتخابات ریاست جمهوری پیش از توافق صلح بوده اند.

در پاسخ به این که آیا صلح می‌خواهید؟

۵۳۷۹ تن به این پرسش پاسخ داده اند، از این میان ۹۸.۲درصد به این پرسش پاسخ مثبت داده و  ۱.۶ درصد هم مخالف صلح با طالبان اند.

از ۵۳۷۹ تن در مورد انتخابات نیز پرسیده شده که آیا موافق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اند یا نه؟ ۹۲.۷ درصد شهروندان شامل این نظر سنجی با برگزاری انتخابات موافق بوده اند اما ۷ درصد مخالفت نشان داده اند.

از همه مهم‌تر؛ وقتی از افراد شامل نظر سنجی پرسیده شده است که میان صلح و انتخابات ریاست جمهوری نخست کدام را می خواهند؟

۹۰.۲ درصد به گزینه صلح با طالبان رای موافق داده اند اما ۸ درصد خواهان برگزاری انتخابات اند، ۰.۴ درصد یعنی تنها ۲۴ شهروند در این میان، به هر دو گزینه رای داده اند.

از میان ۳۴ ولایت، کابل با ۱۴۹۹ تن، ننگرهار با ۳۷۸ تن و هرات و غزنی هر کدام با ۳۵۶ تن در صدر ولایت های دارای بیشترین شرکت کننده در این نظر سنجی اند که بیشتر شهروندان آنان به گزینه صلح به جای انتخابات رای داده اند.

نظر سنجی آریانانیوز به همکاری نهاد نی یا دیدبان حمایت از رسانه های آزاد افغانستان یک موضوع را روشن تر می سازد و مشت نمونه خروار می بردارد؛ آن هم این که مردم افغانستان تشنه صلح اند و حتا چگونگی ساختار آینده سیاسی برای شان کم اهمیت تر نسبت به پایان منازعه است.

افغانستان,انتخابات,جنگ,صلح,طالبان,مردم