چهارشنبه, ۲۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

1

نمایندۀ ویژۀ آلمان: پاکستان نباید میان تروریستان تفکیک قایل شود

19 February 2019

نماینده ویژۀ آلمان برای افغانستان می‌گوید که پاکستان نباید میان تروریست‌های خوب و بد تفکیک قایل شود.

مارکوس پوتسل فرستاده ویژه حکومت آلمان فدرال برای افغانستان با ابراز خوش‌بینی از همکاری پاکستان در پروسۀ صلح افغانستان، حملۀ اخیر بر نیروهای هندی در کشمیر را نشانه‌ای از برخورد دوگانۀ پاکستان در مبارزه با تروریسم خوانده است.

آقای پوتسل در مصاحبه با دویچه وله گفت که به نظر می‌آید که پاکستان نسبت به گذشته بیشتر همکاری می‌کند. نشانه‌های خوشبین کننده‌ای وجود دارد. در این مورد می‌توان آزادی ملا برادر (فرمانده سابق طالبان) را مثال زد که از سال ۲۰۱۰ به بعد در حبس خانگی به سر می‌برد.

او تصریح کرد: اعضای طالبان که در پاکستان اقامت دارند، توانستند با کمک حکومت این کشور برای شرکت در گفت‌وگوها به دوحه و قبل از آن به ابوظبی بیایند. اما پاکستان می‌توانست بیشتر از این تلاش کند و سازمان‌های تروریستی را که در خاکش مستقر است، ممنوع کند. ما اخیراً شاهد یک حمله وحشتناک در بخش هندی کشمیر بودیم که جان بیش از ۴۰ تن از نیروهای امنیتی هندوستان را گرفت. معلوم شد سازمانی که مسئولیت این حمله را بر دوش گرفته در پاکستان مستقر است.

نماینده ویژۀ آلمان برای میزبانی کنفرانس بن دوم ابراز آماده‌گی کرد. 

او تایید کرد که نمایندگان امریکا و طالبان به یکدیگر نزدیک تر شده‌اند. من در روزهای اخیر در مونشن با خلیل‌زاد یک گفت‌وگوی طولانی داشتم. اما روشن است که نمی‌توان به منازعه‌ای که از ۴۰ سال بدین سو جریان دارد، در طول پنج روز پایان داد. به نظر من باید در این زمینه مذاکرات بیشتری برگزار شود.

او گفت که ما در سال ۲۰۱۳  در گشایش دفتر طالبان در دوحه هم نقش موثری داشتیم. از آن زمان هم ارتباطات ما با طالبان و گروه‌های اجتماعی دیگر در افغانستان هیچگاه قطع نشده است. به هر حال ما آماده ایم که از خدمات خوب مان برای دستیابی به صلح در افغانستان استفاده کنیم.

او دربارۀ حضور طالبان در قدرت گفته است که سهم‌گیری طالبان در قدرت، می‌تواند فقط براساس یک اجماع گسترده انجام شود. یعنی این‌که با برگزاری همه پرسی یا لویه جرگه، قانون اساسی افغانستان تغییر کند و یا این که انتخابات برگزار شود و یا این که معاهده صلح تصویب شده و به رای گیری گذاشته شود. در صورتی‌که شراکت طالبان در قدرت بر پایه یک اجتاع گسترده باشد ما حاضر به ادامه پرداخت کمک‌های توسعه‌ای هستیم، حتی اگر طالبان بخشی از حکومت باشند.

او با ابراز این‌که باید مراقب دست‌آوردها باشیم، گفت که  حقوق زنان و اقلیت ها و حقوق شهروندی مانند آزادی مطبوعات و مظاهره در قانون اساسی افغانستان تضمین شده است. این‌ها دستاوردهایی هستند که افغانستان از سال ۲۰۰۱ به بعد به آن رسیده است و مردم این کشور به آسانی آن را از دست نمی‌دهند.

آلمان,پاکستان,تروریستان,صلح,کشمیر