پنج شنبه, ۲۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

5

نگرانی ازبکستان از جابجایی کانون‌های بی‌ثباتی در شمال افغانستان

22 February 2019

فرمانده ارشد ازبکستان از «جابجایی کانون‌های بی‌ثباتی» در شمال افغانستان ابراز نگرانی کرد.

پاول ایرگاشیف در نشست دوره ای فرماندهان ستادهای کل کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی اظهار داشت: ازبکستان از آغاز گفت‌وگوهای صلح آمیز در افغانستان بدون هیچ پیش شرط و اعمال زور استقبال می کند.

ایرگاشیف ادامه داد: شکوفایی آسیای مرکزی با دستیابی به صلح در افغانستان مرتبط است اما امروز چشم انداز حل و فصل مناقشات افغانستان همچنان نامشخص باقی مانده تشنج و رویارویی در این کشور بحرانی است.

وی خاطرنشان کرد: در این میان نشانه های جابجایی کانون های بی ثباتی در شمال افغانستان مشاهده می شود که موجب افزایش تهدیدات امنیت برای کشورهای آسیای مرکزی می شود.

ایرگاشیف اظهار داشت: نتایج تلاش های جامعه جهانی غیرموثر بودن روند حل و فصل نظامی مسایل افغانستان را نشان دادند. اطمنان داریم تنها راه برای برقراری صلح در افغانستان، انجام مذاکرات مستقیم بدون پیش شرطی بین دولت مرکزی و نیروهای اصلی سیاسی داخلی است. 

وی گفت: مهم‌ترین شرط حل و فصل اوضاع در افغانستان، همزمان با حل و فصل موضوعات سیاسی، جلب نظر کشورهای همسایه به روابط صلح آمیز اقتصادی بویژه با کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی است.

وی اظهار داشت: ما نباید به افغانستان به عنوان یک چالش، بلکه به عنوان یک فرصت استراتژی و چشم انداز جدید همکاری های منطقه ای متقابلا سودمند نگاه کنیم. ما معتقدیم تشریک مساعی برای جذب افغانستان در سیستم روابط اقتصادی و بازرگانی، حمل و نقلی و مخابراتی و فرهنگی و انسانی با کشورهای همسایه در پروسه عادی سازی اوضاع و بازگشت این کشور به یک زندگی صلح آمیز سهم قابل ملاحظه ای را دارد.

فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح ازبکستان تاکید کرد: ازبکستان از قالب های مذاکره مانند «پروسه کابل»، «فرمت مسکو»، «گروه تماس بین المللی افغانستان»، «پروسه استانبول «قلب آسیا»» و «گروه تماس سازمان همکاری شانگهای و افغانستان»» برای آغاز گفت‌وگوهای مستقیم بین نیروهای درگیر بدون پیش شرط و اعمال زور حمایت می کند.

«ایرگاشیف» همچنین اظهار داشت: ما همچنین آماده حمایت از هرگونه تلاش های سیاسی و اقتصادی کشورهای آسیای مرکزی مبنی بر پشتیبانی از صلح و ثبات در افغانستان هستیم. مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی باید به عنوان یکی از وظایف اولویت دار همکاری های منطقه ای باقی بماند.  

فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح ازبکستان در پایان تاکید کرد: ما اعتقاد قاطع داریم که امنیت غیرقابل تقسیم است و آن را می توان تنها با تشریک مساعی تامین کرد.

در این نشست دوره ای که به موضوعاتی همچون امنیت منطقه، حل و فصل اوضاع افغانستان، مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و جرائم سایبری اختصاص یافت، فرماندهان ستادهای کل نیروهای مسلح ازبکستان، قزاقستان، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان، معاون اول فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح قرقیزستان و همچنین فرمانده ستاد مرکزی نیروهای مسلح آمریکا شرکت کردند.

ازبکستان,شمال