شنبه, ۲۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

704CA4FD-4874-4B36-8E53-DDCBD63656EE_w1597_n_r1_st

وزیر خارجۀ امریکا در تاشکند: خواستار اثبات ارادۀ طالبان برای کاهش خشونت هستیم

03 February 2020

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده در سفر به ازبکستان با عبدالعزیز کاملوف همتای ازبکستانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا روز دوشنبه ۱۴ دلو با انتشار یک پیام در صفحه توئیتر خود از دیدار با عبدالعزیز کاملوف وزیر خارجه ازبکستان خبر داد. محور این گفت‌وگو را اهداف مشترک در حال توسعه دو کشور، حمایت ازبکستان از صلح افغانستان و روحیه فزاینده همکاری در آسیای میانه عنوان کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، مایک پمپئو در یک نشست خبری به موضوع صلح افغانستان اشاره کرد و گفت که طالبان نتوانستند جدیت خود را برای رسیدن به توافق نشان دهند. باید اقدامات بیشتری انجام شود تا مذاکرات صلح آغاز شود.

وزیر خارجه امریکا تاکید کرد که امریکا خواستار اثبات ظرفیت و اراده آن‌ها [طالبان] برای کاهش خشونت و از بین بردن تهدیدهاست. آقای پمپئو برای رسیدن به این هدف ابراز امیدواری کرده است.

پیشتر زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور صلح افغانستان، روز جمعه برای پیشبرد طرح صلح افغانستان به پاکستان سفر کرده است.

زلمی خلیل زاد، مذاکره کننده ارشد ایالات متحده در امور افغانستان، از طالبان خواسته بود پیش از آن که دو طرف توافق پایان دادن به ۱۸ سال جنگ در افغانستان را امضا کنند برای مدتی تخاصم را متوقف کند.

دونالد ترامپ پیشتر مذاکرات صلح با طالبان را در اعتراض به بمب‌گذاری مرگبار در کابل، به حالت تعلیق درآورد و گفت که طالبان خطای بزرگی کرده‌‌اند و نمی‌دانند که آن را چگونه جبران کنند.

افغانستان,پامپئو,صلح,وزیر خارجه امریکا