یکشنبه, ۳۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

89365058_2921405194606298_9079735059027591168_o

وزیر صحت عامه: وضعیت اضطراری است- هرات قرنطین شود

22 March 2020

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه کشور امروز اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته ده واقعه مثبت جدید به شمول دو دیپلومات خارجی ویروس کرونا در کشور ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری کشور، فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه کشور که در یک نشست خبری صحبت می‌کرد گفت که در ۲۴ ساعت گذشته ۹۷ مورد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان بررسی شده است که نتیجه ۱۰ مورد آن مثبت بوده است.

از جمله موارد جدید، سه مورد در ولایت هرات، دو مورد در ولایت کابل و در ولایت‌های بلخ، غزنی و قندهار نیز یک یک مورد به ثبت رسیده است.

دو نفری که در کابل مبتلا شده‌اند، دیپلمات‌های مقیم کابل هستند. فیروزالدین فیروز هویت این افراد و کشورهای متبوع‌شان را اعلام نکرد و گفت که آن‌ها در قرنطین به سر می‌برند. هم‌چنان دو عضو مجلس نماینده‌گان نیز مشکوک به ویروس کرونا شناسایی شده‌اند.

وزیر صحت عامه در این نشست خبری گفت که نمونه‌های مشکوک ابتلا به ویروس کرونا از ولایت‌های هلمند، قندهار و کندز و از ساحات زیر کنترل طالبان نیز به لابراتوارهای مرکزی وزارت صحت عامه رسیده است. او  خواهان همبسته‌گی مردم از جمله طالبان برای مبارزه با ویروس کرونا شد.

وزیر صحت عامه گفت که پیشنهاد قرنطین شدن شهر هرات و محدودیت گشت‌وگذار روزانه در این شهر را به ریاست جمهوری می‌سپارد.

او از مردم خواست که برای جلوگیری از شیوع سریع این ویروس، از هر نوع تجمع رسمی و غیررسمی به خصوص زیر یک سقف خودداری کنند.

او هم‌چنان گفت، کسانی که بالاتر از ۶۵ سال سن دارند و یا هم از بیمارهای مزمن دیگر رنج می‌برند، باید در خانه‌ها بمانند.

فیروزالدین فیروز خاطر نشان کرد که موارد ابتلا به ویروس کرونا در دو هفته‌ آینده افزایش خواهد یافت و باید از گشت‌وگذار بس‌ها، تجمع در پارک‌ها،  جلوگیری و همه هتل‌ها و رستورانت‌ها تعطیل شود.

وزیر صحت عامه از جانب دیگر گفت که مردم به پیام‌های صحی وزارت صحت عامه به درستی توجه نکرده‌اند و شاهد تجمع مردم در رخصتی‌های نوروز در کابل بوده است.

فیروزالدین فیروز از وجود نمونه‌های مشکوک به ویروس کرونا در کابل ابراز نگرانی کرد و خواهان همکاری مردم برای مبارزه با آن شد.

او بار دیگر مردم را به رعایت توصیه‌های صحی دعوت کرد و گفت که در حال وضعیت اضطراری است و در صورتی که مردم همکار باشند، شیوع ویروس کرونا در سه تا چهار ماه آینده در کنترل خواهد آمد.

شمار مبتلایان ویروس کرونا در افغانستان,فیروز الدین فیروز,کشورنیوز,وزیر صحت عامه,ویروس کرونا