چهارشنبه, ۲۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

79859581_2465825773628898_4596421657412763648_o

پیام دوگانۀ رهبران حکومت به خلیل‌زاد

05 December 2019

نماینده ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان در سفرش به کابل با محمد اشرف‌غنی و عبدالله عبدالله رؤسای حکومت وحدت ملی و نامزدان ریاست جمهوری دیدار کرده است.

به گزارش خبرگزاری کشور، دفتر ریاست جمهوری در پیامی گفت که اشرف‌غنی از خلیل‌زاد خواسته در جریان مذاکرات از بین بردن پناه‌گاه‌های تروریستان و آتش بس را جدی بگیرد.

در دیدار هر دو جانب در رابطه به تعقیب موضوعاتی همچون آتش بس و پرداختن به مشکل مخفیگاه های طالبان در بیرون از کشور بخاطر دستیابی به موافقتنامۀ صلح پایدار که رؤسای جمهور افغانستان و امریکا در ملاقات اخیر شان روی آن بحث کرده بودند، صحبت نمودند.

اشرف‌غنی به آقای خلیلزاد خاطرنشان کرد که به منظور پیشبرد پروسۀ صلح باید هر دو موضوع متذکره به گونه جدی مدنظر گرفته شود.

در این حال، عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت یکجا با اعضای رهبری ثبات و همگرایی، با زلمی خلیل‌زاد نماینده‌ی صلح ایالات متحدۀ امریکا برای صلح افغانستان، لیزا کورتس مشاور رییس جمهور ترامپ در امور آسیای جنوبی و مرکزی و هیئت همراه ایشان در قصر سپیدار دیدار کردند.

ریاست اجراییه در خبرنامه‌یی گفت، آقای خلیل زاد هدف از سفر خود به افغانستان را تلاش‌ها برای دست‌یافتن به صلح و خواست‌های طرف ایالات متحده و طالبان را در امر رسیدن به صلح با اشتراک کنندگان مطرح ساخت.

سپس رییس اجرایی و اعضای مجلس دیدگاه‌های خویش را در بارۀ تلاش‌های صلح و همچنان پرسش‌های خود را از آقای خلیل زاد مطرح کردند.

اشتراک کنندگان این نشست توافق نظر داشتند که صلح از اولویت‌های مردم افغانستان است و حکومت و مردم افغانستان از تلاش‌ها برای دست‌یافتن به صلح دایمی حمایت می‌کنند. آنان روی کاهش خشونت از طرف طالبان به عنوان پیش‌شرط آغاز مذاکرات با طالبان و دست‌یافتن به توافق صلح میان امریکا و طالبان تاکید کردند.

اعضای مجلس بر آغاز هرچه عاجل مذاکرات بین‌الأفغانی تاکید نمودند و آن را یگانه راه مناسب دست‌یافتن به صلح دایمی خواندند.

اعضای مجلس همچنان بر اصل فراگیر بودن و نمایندگی هیأت مذاکره کننده از حکومت و تمام جریان‌های سیاسی و نهادهای جامعه مدنی افغانستان توافق نظر داشتند. آنان اجماع داخلی و اصل نمایندگی و همه‌ شمول بودن هيأت مذاکره کننده را از پیش‌شرط‌های موفقیت مذاکرات صلح بین‌الافغانی خواندند.

وزارت خارجۀ امریکا در خبرنامه‌یی گفت که است که خلیل‌زاد پس از سفر به کابل به دوحه می‌رود و مذاکره با طالبان را از سر می‌گیرد.

گروه طالبان گفته‌اند که بحث روی مسودۀ موافقت‌نامۀ صلح به پایان رسیده و آنان حاضر نیستند که مذاکرات را از نو آغاز کنند.

سفر خلیل‌زاد پس از سفر دونالد ترامپ به بگرام صورت می‌گیرد. دونالد ترامپ در بگرام گفت که طالبان حاضر به مذاکره و آتش بس هستند.

پیشتر، فرمانده ستاد مشترک امریکا اعلام کرد که افغانستان بیش از هر زمان دیگر به صلح نزدیک شده است.

افغانستان,خلیلزاد,دوحه,صلح,طالبان,عبدالله,غنی