In line with regional convergence

Monday, 20 May 2024
1

غنی به خواست کرزی تن داد

11 February 2019

رییس‌جمهور غنی از برگزاری لویه جرگه تا پایان ماه حوت خبر داده است.

آقای غنی از شورای عالی صلح خواسته که یک نشست بزرگ مشورتی را در مورد صلح برگزار کند.

آقای غنی امروز در «نشست مشورتی صلح»، به عمر داوودزی نمایندۀ ویژه‌اش برای صلح و رییس دبیرخانۀ شورای عالی صلح هدایت داد که در پایان ماه حوت این نشست را برگزار کند.

آقای غنی می‌گوید که سه سال پیش امریکا برای صلح اراده‌یی نداشت، «اما حکومت بود که واشنگتن را قناعت داد تا روند فعلی را پیش گیرد.» او همچنان تأکید می‌کند که برای جذب طالبان پس از صلح باید طرحی ایجاد شود.

در همین حال، رییس‌جمهور غنی در دیدار با سرپرست وزارت دفاع امریکا، گفت که آمادۀ برگزاری لویه جرگه می‌شوند.

ارگ به نقل از رییس‌جمهور غنی در خصوص برگزاری جرگه ملی مشورتی صلح در آیندۀ نزدیک در کابل، گفته است که اشتراک کنندگان لویه جرگه از تمام ولایات و از نمایندگان و اقشار مختلف مردم خواهند بود تا نظریات و مشوره‌های‌شان در خصوص مرحله‌های مختلف صلح در نظر گرفته شود.

‎براساس خبرنامۀ ارگ، پس از جرگۀ ملی مشورتی صلح، سومین نشست پروسۀ کابل نیز برگزار خواهد شد و تمرکز عمدۀ آن بالای پروسۀ صلح خواهد بود. در کنار آن افغانستان برای تداوم روند مردم سالاری و مطمین‌شدن از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت، آمادگی می‌گیرد.

استقبال کرزی

در همین حال، حامد كرزى ریيس جمهور پيشين افغانستان حمايت و پشتيبانى خود را از برنامۀ اشرف غنى براى برگزارى لويه جرگه مشورتى اعلام کرد.

حامد كرزى در اعلامیه‌یی گفت: “چنانچه قبلاً هم مكرراً بر برگزارى لويه جرگه و تمثیل اراده مردم تاكيد نموده ام و آن را تنها راه بيرون رفت از مشكلات موجود در كشور مي‌دانم، اكنون نيز تمثیل اراده مردم از طریق لويه جرگه را براى رسيدن به صلح دايمى و سرتاسرى در كشور ضروری دانسته و از آماده گى حكومت براى برگزارى آن حمايت همه جانبۀ خود را اعلام مي‌كنم.”

حامد کرزی از دو سال بدین‌سو خواستار تدویر لویه جرگه است. اما حکومت به طرح آقای کرزی برای برگزاری لویه جرگه مشکوک است. برخی منابع می‌گویند که آقای کرزی تلاش دارد که از طریق جرگه مشروعیت حکومت را سلب کند.

اشرف غنی,جرگه,صلح,طالبان,لویه جرگه,مذاکرات