In line with regional convergence

Sunday, 28 April 2024
viber_image_2019-08-13_22-30-16

احمدولی مسعود: ممکن مدیریت افغانستان به پاکستان سپرده شود

13 August 2019

جناب احمدولی مسعود نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، تشکر از این‌که برای انجام این مصاحبه به خبرگزاری کشور فرصت گذاشتید. به عنوان نخستین پرسش، چه فکر می‌کنید انتخابات به تاریخ تعیین شده برگزار خواهد شد و یا حکومت موقت روی کار می‌آید؟

هیچ کس نمی‌داند. زیرا حکومت افغانستان صاحب تصمیم‌گیری نیست. آقای غنی می‌گوید که انتخابات برگزار می‌شود، اما هیچ کس مطمین نیست. نه جامعه جهانی، نه نامزدان و نه مردم باورمند به برگزاری انتخابات هستند؛ اما حکومت آقای غنی در تلاش است تا انتخابات را به هر شکل ممکن برگزار کند تا بتواند با مهندسی انتخابات برنده میدان شود و فکر می‌کنند که اگر انتخابات به تعویق برود، ممکن نیست که حکومت را تمدید کنند. تاکید می‌کنم که چون حکومت افغانستان صلاحیت تصمیم‌گیری را ندارد، هیچ کس نمی‌داند که انتخابات برگزار خواهد شد و یا خیر.

شما همواره از مسایل پشت پردۀ مذاکرات صلح نگرانی استید، واقعاً در پشت پرده مذاکرات صلح خلیل‌زاد طالبان چه جریان دارد؟

هیچ کس نمی‌داند که در پشت درهای بسته چه می‌گذرد. مردم افغانستان در جریان مذاکرات نیستند. هیچ موردی هم از جریان مذاکرات بیرون داده نشده است. نگرانی ما از سرنوشت مردم افغانستان است. زمانی‌که مردم از سرنوشت خود آگاهی نداشته باشند، بدون شک قابل نگرانی است.

حامد کرزی مذاکرات صلح را معامله امریکا و پاکستان می‌خواند، فکر می‌کنید که امریکا بار دیگر مدیریت افغانستان را به پاکستان واگذار کند؟

حدس و گمان‌ها به همین شکل است و ممکن است که مدیریت افغانستان به پاکستان داده شود، اما یک مورد را درباره صلح می‌خواهم بگویم که مردم تشنه صلح هستند، اما نگران هستند و ما هم نگران هستیم. زیرا مردم، جریان‌ها و حکومت افغانستان در جریان این گفت‌وگوها قرار ندارند و نمی‌دانند که در پشت درهای بستۀ صلح افغانستان چه می‌گذرد تا بتوانیم براساس نتایج آن خوش‌بین باشیم. من نگران هستم که صلح افغانستان براساس کدام توافق‌نامه و برنامه امضا می‌شود و نقش مردم افغانستان در این میان چیست.

آقای حامد کرزی در حال حاضر شهروند این کشور است و امکان دارد که چیزی‌هایی را بداند و اما مشکل رهبران سیاسی ما این است که همواره موقف‌گیری‌شان سیاسی است. طور مثال: اگر حکومت افغانستان یا حکومت حامد کرزی خوهان صلح در افغانستان بودند، باید صلح را از درون حکومت خود آغاز می‌کردند. صلح را نخست از کسانی آغاز می‌کردند که معتقد به قانون اساسی کشور بودند و یک نیروی بزرگ ایجاد می‌کردند تا می‌توانست یک اجماع ملی ایجاد می‌کرد و از همین اجماع ملی قدرتمند با طالبان به تفاهم می‌رسید، اما متاسفانه هیچ زمامداری در کشور این تلاش را نکردند.

سوال اساسی از حامد کرزی این است که چرا در صورتی‌که تمامی دنیا با شما بود، یک حکومت قدرتمند ایجاد نکردید؟ چرا یک اجماع ملی و اعتماد بین مردم افغانستان ایجاد نکردید تا امروز می‌توانستید با قدرت به مسایل صلح و جنگ بپردازید. اما برعکس کشور را پارچه پارچه کردند و اکنون کشور در جایگاهی نیست که نه رهبران سیاسی، نه حامد کرزی و نه حکومت افغانستان هیچ کس نمی‌تواند در مورد صلح و جنگ با قدرت تصمیم‌گیری نمایند.

احمدمسعود به تازه‌گی وارد میدان سیاسی شده است، استقبال مردم از او چگونه بوده و آینده او را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

احمدمسعود تلاش می‌کند که مردم را باهم متحد بسازد و این اقدام او قابل تقدیر است. استقبال مردم از او بسیار خوب بود، زیرا کسانی‌که به مردم صادقانه خدمت می‌کنند، استقبال و حمایت مردم را به همراه خواهند داشت که از احمد مسعود مردم استقبال بسیار خوب کردند.

شما تاپایان مبارزه انتخابات باقی می‌مانید یا قصد ایتلاف با کدام تیم سیاسی را دارید؟

نه خیر با هیچ تیم ایتلاف نخواهیم کرد. وارد میدان انتخابات می‌شویم و رای خود را خواهیم داشت. منتظر هستیم که چقدر مورد حمایت مردم قرار می‌گیریم. می‌خواهم بگویم که تا پایان انتخابات خواهیم رفت.

ظاهراً محمد اشرف غنی برای تصاحب کرسی ریاست‌جمهوری برای بار دوم تلاش دارد. آیا امکان برنده شدن دوبارۀ غنی وجود دارد. اگر برنده شود، وضعیت کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امکان برگشت اشرف‌غنی از طریق رأی مردم صفر است. غنی در میان مردم محبوب نیست. کشور در مدت پنج سال حکومت آقای غنی از این رو به آن رو شد. بیش از سه میلیون معتاد داریم. فقر به شدت در حال گسترش است. فرار جوانان از کشور، افزایش ناامنی و ده‌ها مورد دیگر وجود دارد که ثابت می‌کند که امکان برنده شدن آقای غنی وجود ندارد. بنابراین او بیش از یک سال است که با استفاده از امکانات دولتی و پول بیت‌المال در صدد مهندسی انتخابات است تا با تقلب برنده انتخابات شود. تمام همایش‌ها، برگزاری جرگه مشورتی صلح و برنامه‌های زنان و … همه به خاطر کمپاین انتخاباتی و برنده شدن خودش صورت می‌گیرد. این کمپاین را به خاطر انجام می‌دهد که اگر فردا گفته شود که تقلب کردی، بگوید که من حمایت مردمی را با خود داشتم. امکان ندارد که غنی در یک انتخابات شفاف و عادلانه برنده میدان باشد. به همین دلیل قانون را زیر پای کرد، تقرر می‌کند، عزل می‌کند و تهدید می‌کنید و با پول بیت‌المال مصروف کمپاین است. یک پروژه را ده بار افتتاح می‌کند، یعنی برای برنده شدن از هیچ کاری دریغ نمی‌کند، اما نمی‌داند که افغانستان در حال باختن است.

روایتی از درگیری شما با اشرف غنی در خیمۀ لویه جرگه وجود دارد. واقعیت ماجرا از چه قرار است؟

اشرف غنی یک ملی‌گرا نیست و یک ذهنیت سالم ندارد، تعصب دارد و سیاست های ناکام او افغانستان را در این وضعیت قرار داده است. چنین عملکردهایی راه به جایی نمی‌برد.

بیش از 5 سال از حکومت وحدت ملی گذشت. ارزیابی شم از حکومت محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله چیست؟

سه میلیون معتاد، افزایش مواد مخدر، فرار جوانان، افزایش ناامنی و ترور، کشتن سربازان اردو و پولیس و افراد ملکی و بحرانی‌شدن روابط خارجی{محصول کار حکومت است}. این حکومت هیچ دست‌آوردی در چهار سال گذشته نداشته است.

 

احمد مسعود,احمدولی مسعود,خبرگزاری کشور,رییس بنیاد مسعود,مسعود,نامزد ریاست جمهوری