چهارشنبه, ۱۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

2

لاوروف: گفت‌وگوی طالبان و دولت افغانستان اجتناب‌ناپذیر است

05 February 2019

وزیر امور خارجه روسیه بر حل مسائل افغانستان ازطریق گفت‌وگوی بین افغان‌ها تاکید کرد.

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه برای سفری رسمی به قرقیزستان رفته است. او در شهر بیشکک پایتخت قرقیزستان با چنگیز آیداربکوف وزیر امورخارجه این کشور دیدار کرد. سپس وزرای امورخارجه روسیه و قرقیزستان درجمع خبرنگاران و نشست خبری حاضر شدند.

لاوروف در این نشست خبری گفت: همانطور که می‌دانید روسیه فعالانه از حل و فصل مسأله افغانستان ازطریق گفتگوهای بین خود افغان‌ها با مشارکت دولت افغانستان و طالبان حمایت می‌کند، زیرا طالبان بخشی از جامعه افغانستان است و نمی‌توان از این واقعیت چشم پوشی کرد. حالا همه متوجه شده‌اند که گفتگو بین دولت افغانستان و طالبان اجتناب‌ناپذیر است؛ اما برخی از کشورها از قبیل ایالات متحده تلاش می‌کنند تا بر این گفت‌وگوها سوار شوند و این گفت‌وگوها را به صورت محرمانه و پشت صحنه پیش ببرند. رایزنی‌های اخیر آن‌ها با طالبان در قطر مصداق همین مسأله است. کشورهای منطقه که واقعا به مسایل افغانستان توجه دارند نمی‌دانند که شرکای امریکایی ما چه برنامه‌هایی درباره افغانستان دارند.

این اظهارات  لاوروف همزمان با نشست مسکو دربارۀ افغانستان صورت می‌گیرد.

شماری از چهره‌های سیاسی از جمله حامد کرزی، محمد یونس قانونی، اسماعیل خان، عطا محمد نور، محمد محقق و برخی دیگر به شمول هیأتی از طالبان به این نشست دعوت شده‌اند.

این گفت‌وگوها برای دو روز ادامه خواهد داشت. به نمایندگی از حکومت افغانستان کسی در نشست حضور ندارد.

حکومت وحدت ملی با برگزاری نشست مخالفت کرده و آن را تلاشی برای دورزدن نهاد دولت خوانده است.

افغانستان,روسیه,صلح,طالبان,گفت و گو,لاوروف,مذاکرات