جمعه, ۲۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

33

نتیجۀ مذاکرات دوحه: احتمالاً حکومت انتقالی و بی‌طرف به میان آید

26 January 2019

چهارمین دور مذاکرات میان زلمی خلیلزاد، نماینده خاص ایالات متحده امریکا برای پروسه صلح افغانستان، با نمایندگان طالبان در دوحه پایتخت قطر برای پنج روز متوالی ادامه  یافت.

 منابع در دفتر طالبان می‌گویند که در این مذاکرات در این رابطه بحث شد که واشنگتن جدول زمان‌بندی خروج نیروهایش از افغانستان را اعلام کند و طالبان ضمانت کنند که کابل تهدیدی برای کشورهای دیگر به ویژه امریکا نخواهد بود.

یک عضو دفتر طالبان گفت که «بیرون‌شدن نیروهای خارجی کلید حل همه موضوعات است و راه را برای حل مسایل عمومی هموار می‌سازد.»

یک  عضو پیشین گروه طالبان می‌گوید که در نشست چهار روزه در قطر، نمایندگان طالبان و ایالات متحده در بارۀ اعلام آتش‌بس، رهایی و تبادله زندانیان طالبان و بیرون کشیدن اعضای این گروه از فهرست تحریمات نیز گفتگو کرده‌اند.

سید اکبر آغا عضو پیشین گروه طالبان ایجاد حکومت موقت را نیز یکی از خواست‌های طالبان می‌داند. سید اکبرآغا می‌افزاید: «احتمال زیاد وجود دارد که حکومت انتقالی و بی‌طرف به میان بیاید. طالبان در حکومت کنونی سهم نخواهند گرفت و طالبان به این باور دارند که مشکلات را تنها یک حکومت بی‌طرف می‌تواند حل کند .»

 

مأموریت ملا برادر در دوحه

ملا برادر به‌تازه‌گی به جای استانکزی، رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر شد.

ملا برادر یکی از بنیانگذاران گروه طالبان، در زمان حاکمیت این گروه مسئول زون جنوب غرب بود و یک شاخه نظامی را نیز رهبری می‌کرد. به نقل از فرماندهان پیشین طالبان، پس از سقوط رژیم طالبان، رهبر این گروه تمامی مسئولیت‌های افغانستان را به ملا برادر و ملا عبیدالله سپرده بود.

زمانی که ملا برادر در سال ۲۰۱۰ در پاکستان بازداشت شد، تحلیلگران می‌گفتند که دلیل بازداشت او تمایل‌اش به مذاکره با حکومت افغانستان بوده است. حکومت افغانستان به تکرار خواستار رهایی او شده بود.

ملا برادر سه ماه پیش، یعنی پس از نخستین نشست زلمی خلیلزاد با گروه طالبان، از زندان رها شد. سید اکبر آغا به این باور است که «ملا برادر از چهره‌های است که نفوذ زیادی بر طالبان دارد.»

یک کارشناس سیاسی معتقد است که ملا برادر در تسهیل مذاکرات صلح نقش ویژه  خواهد داشت.

این کارشناس که نمی‌خواهد از او در گزارش نام گرفته شود، باور دارد که تعیین برادر به سود امریکا خواهد بود و این کشور را در رسیدن به اهدافش یاری خواهد رسانید.

افغانستان,امریکا,صلح,طالبان,نتیجه