شنبه, ۲۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

66811140_2472859389473588_3968250533952618496_o

کرزی: رییس‌جمهور افغانستان را امریکا انتخاب می‌کند

01 August 2019

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور امروز پنج‌شنبه (۱۰ اسد) در یک نشست خبری گفت که انتخابات افغانستان به دست امریکا است و رییس‌جمهور را نیز امریکایی‌ها انتخاب می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کشور، او همچنان گفت که روند کنونی صلح را به هیچ عنوانی در اختیار افغانان نیست.

آقای کرزی هرچند از تلاش‌ها برای رسیدن به صلح در افغانستان استقبال کرد، اما گفت که تا حالا به هیچ عنوانی این روند افغانی نیست و کوشش بر این است تا روند صلح در اختیار امریکا و پاکستان باقی بماند.

به گفتۀ رییس‌جمهور پیشین، ماندن روند صلح دراختیار امریکا و پاکستان به زیان افغانستان است و اگر بین امریکا و طالبان صلح بیاید، اما به گفتۀ او داعش نیرومند شوند، این به معنای صلح نه بل به معنای تغییر دادن صحنۀ جنگ از یک مرحله به مرحله دیگر است.

حامد کرزی تأکید کرد که مردم افغانستان باید بین آمدن صلح در افغانستان و نیز معامله امریکا و پاکستان بر سر افغانستان، آگاه باشد.

او گفت که امریکا و طالبان به تفاهم رسیده‌اند و قرار است تفاهم‌نامه امضا کنند. اما کرزی از امضای تفاهم‌نامه‌های جداگانه میان امریکا و حکومت و امریکا و طالبان ابراز نگرانی کرد. او گفت که باید اول میان حکومت و سیاسیون و طالبان توافق صورت بگیرد، سپس از آدرس افغانستان یک تفاهمنامه واحد با امریکایی‌ها به امضا برسد.

آقای کرزی با روند انتخابات مخالفت کرد و گفت که انتخابات ما مستقل نیست و هرچه امریکایی‌ها بخواهد همان می‌شود؛ اگر امریکا بحران بخواهد در نتیجۀ انتخابات بحران می‌آورد و یا هرکسی را که بخواهد به ریاست جمهوری می‌رساند. او انتخابات را یک دسیسه خواند و گفت که در این پروسه از کسی حمایت نخواهد کرد.

کرزی به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان پرداخت و  تأکید کرد که خروج امریکا باید از افغانسان مسوولانه باشد.

افغانستان,امریکا,انتخابات,پاکستان,صلح,کرزی