شنبه, ۲۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

773x435_cmsv2_45d47c34-c788-5fc9-a8aa-77929cfe56c0-4073940

سودان؛ امضای اولیۀ سند قانون اساسی و توافق بر سر شکل دولت انتقالی

05 August 2019

 

مراسم امضای اولیۀ سند قانون اساسی سودان روز یکشنبه با حضور حاکمان نظامی این کشور و ائتلاف اصلی مخالفان برگزار شد. در این مراسم، نمایندگانی از اتحادیه آفریقا همچنین از اتیوپی به عنوان میانجی این مناقشات حضور داشتند.

به گزارش کشور به نقل از یورونیوز، پیش از این در روز شنبه، دو طرف بر سر شکل دولت انتقالی به توافق رسیده بودند؛ توافقی که پس از انجام مذاکراتی طولانی میسر شد.

تاریخ امضای نهایی این سند ۱۴ اپریل است و انتظار می‌رود به این ترتیب راه برای تشکیل دولت انتقالی در پی سرنگونی دولت عمرالبشیر هموار شود.

عمر البشیر ۷۵ ساله که به جرم ارتکاب جنایت جنگی در منطقه دارفور سودان از سوی دیوان بین‌المللی کیفری تحت تعقیب است، سرانجام پس از ماهها اعتراضات گسترده، در اپریل گذشته از قدرت برکنار و به حکومت ۲۶ ساله‌اش پایان داده شد.

با موافقت طرفین درگیری سودان یا سند قانون اساسی و تشکیل دولت انتقالی، موجی از شادی این کشورِ واقع در شمال شرق آفریقا را فرا گرفت.

محمد حمدان داگالو، از جنرال‌های برجسته سودان و معاون شورای نظامی انتقالی اعلام کرد که امضای این توافقنامه یک «پیروزی برای سودان است.» او گفت: «ما سرانجام بر یک سند قانون اساسی توافق کردیم که تاریخ کشورمان را تغییر خواهد داد.»

با این وجود بسیاری بر این باورند که خیلی زود است از هم اکنون مناقشات در سودان را پایان یافته دانست. بویژه آنکه برگزاری انتخابات در کشوری که برای نزدیک به سه دهه گرفتار یک حکومت استبدادی بوده، آسان نیست.

 

دولت انتقالی,سودان,عمرالبشیر