سه شنبه, ۱۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

تورخم

پاکستان: دیورند مرز رسمی و شناخته شدۀ بین‌المللی است

21 September 2019

وزارت خارجه پاکستان می‌گوید که مرز میان افغانستان و پاکستان مطابق قوانین و معاهدات بین‌المللی، از سوی جامعه جهانی به عنوان مرز رسمی دو کشور شناخته شده است.
هفته گذشته بندر تورخم به گونۀ ۲۴ ساعته با حضور عمران خان، صدر اعظم پاکستان و برخی از مقام‌های حکومت افغانستان گشایش یافت که در لوحۀ‌ آن از بندر تورخم به عنوان “مرز رسمی میان افغانستان-پاکستان” یاد شده بود. یک روز پس از آن، وزارت خارجه افغانستان به این کار پاکستان واکنش نشان داد و گفت که “دیورند مرز رسمی افغانستان و پاکستان” نیست.
وزارت خارجه پاکستان روز شنبه ۲۱ سپتمبر (۳۱ سنبله) در اعلامیه‌ای گفته است:”درحالی که اعلامیۀ وزارت خارجه افغانستان را غیرمسوولانه می‌دانیم، سخنگوی وزارت خارجه (پاکستان) بیان داشته است که مساله مرز (مشترک) افغانستان و پاکستان مطابق قوانین و معاهدات بین‌المللی از سوی جامعه جهانی به عنوان مرز رسمی دو کشور شناخته می‌شود.” وزارت خارجه پاکستان همچنان افزوده است: “پاکستان باورمند است که باز بودن مرز تورخم به گونۀ ۲۴ ساعته، یک گام مثبت در راستای ایجاد سهولت برای مردم و بازرگانان دو طرف است. هرچند چنین اعلامیه‌هایی فقط اراده رسیدن به صلح و همکاری میان دو کشور را زیر سوال می‌برد که باید از آن خودداری شود”.
افغانستان و پاکستان بیش از ۲۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند. تورخم، سپین بولدک و غلام خان از بندرهای مهم در مرز میان دو کشور است.
معاهده دیورند به تاریخ ۱۲ اکتبر ۱۸۹۳ میان امیرعبدالرحمان خان و هنری دیورند امضا شد و خط دیورند را به عنوان مرز میان افغانستان و هند بریتانیایی تعیین کرد.
اما از زمان تشکیل پاکستان در سال ۱۹۴۷ تا کنون خط دیورند مایۀ تنش میان افغانستان و پاکستان بوده است.

 

بندر تورخم,پاکستان,تورخم,روابط افغانستان و پاکستان,کشورنیوز,مرز شناخته شده بین المللی