پنج شنبه, ۲۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

2165377

اتمر و ظریف روی تحقیقات جان‌باختن مهاجرین گفت‌وگو کردند

11 May 2020

حنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه عصر دیروز طی تماس تیلیفونی با جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پیوند به جان باختن پناه‌جویان در امتداد مرز دو کشور گفت‌وگو کردند.

وزارت خارجه در بیانه‌یی گفت: هردو جانب با تاکید بر توافقات قبلی مبنی آغاز کار تحقیقات مشترک در مورد حادثه، پیرامون وقوع آن ابراز تاثر و تاسف نموده و درباره مشخص ساختن تیم های بررسی کننده صحبت نمودند.

آقای اتمر در مورد سفر هیأت بررسی کننده جانب افغانستان به ولایت هرات اطلاع داده و خاطرنشان نمودند که این هیئت تحقیق خویش را در محل حادثه آغاز نموده است.

آقای ظریف در مورد تعیین هیئت آن کشور به آقای اتمر اطمینان داده و افزودند که آنها به زودی تحقیق خویش را در محل حادثه آغاز خواهند نمود.

هردوجانب، همچنین تفاهم نمودند که در صورت ضرورت، هیئت های دوجانب در محل حادثه، شهرهای مشهد و هرات جلسه مشترک برگزار خواهند نمود.

هدف از این تحقیق دریافت حقایق، اتخاذ تصامیم بعدی در روشنایی ان و پیدا کردن راه حل برای جلوگیری از تکرار همچون حوادث در آینده است.

حکومت افغانستان هیأتی را به ریاست حمیدطهماسی معاون شورای امنیت ملی موظف ساخته است که دربارۀ رویداد جان باختن پناه‌جویان در مرز ایران تحقیق کنند.

پناهجویان نجات‌یافته مدعی هستندکه مرزبانان ایرانی آنها را شکنجه کرده و سپس به دریا انداخته است.

در این رویداد دستکم 20 تن جان باخته‌اند.

ایران ادعاها دربارۀ دست داشتن مرزبانانش را در این رویداد تکذیب می‌کند.

 

جواد ظریف,حنیف اتمر,کشته شدن مهاجرین