جمعه, ۱۴ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

122009871_2730837203794419_5651659184472555568_n

ظریف در دیدار با عبدالله: از تلاش‌های‌تان برای دست‌یابی به صلح پشتیبانی می‌کنیم

18 October 2020

وزیر خارجه ایران برای رییس شورای مصالحه افغانستان در امر دست‌یافتن به صلح دایمی در افغانستان به عنوان یکی از نیازهای اساسی منطقه آرزوی موفقیت کرد.

به گزارش خبرگزاری کشور، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی امروز در تهران با جواد ظریف وزیر خارجۀ ایران دیدار کرد.

آقای ظریف گفت که ایران از تلاش‌های صلح در افغانستان حمایت می‌کند. او گفت ما موفقیت شما را در امر صلح موفقیت خود می‌دانیم و از تلاش‌های شما برای دست‌یافتن به صلح دایمی در افغانستان به صورت همه‌جانبه حمایت می‌کنیم. آقای ظریف همچنان حمایت کشورش را از تلاش‌های منطقه‌ای برای دست‌یافتن به اجماع برای حمایت از صلح ابراز داشت.

آقای ظریف روابط دوجانبه میان دو کشور را حسنه خواند و از عملی شدن برنامه‌های زیربنایی و نهایی شدن توافق جامع میان دو کشور ابراز رضایت کرد.

رییس شورای عالی مصالحه ملی با تشکر از دعوت و استقبال گرم تهران از همکاری‌های همیشگی ایران با مردم و دولت افغانستان و از موضع‌گیری اصولی این کشور در باره‌ی صلح تشکر و قدردانی کرد.

عبدالله عبدالله در ادامه‌ صحبت‌های خود به صورت مفصل در باره‌ تلاش‌های صلح در داخل کشور، مذاکرات دوحه، فرصت‌ها و چالش‌های منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی برای دست‌یافتن به صلح صحبت کرد. رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی در صحبت‌های خود تأکید کرد که فرصت استثنایی برای دست‌یافتن به صلح در افغانستان فراهم گردیده است و تحقق صلح و ثبات در کشور نیازمند اجماع منطقه‌ای و حمایت از تلاش‌های صلح می‌باشد. دکتور عبدالله عبدالله صلح در افغانستان را صلح در منطقه و فراتر از منطقه خواند.

عبدالله عبدالله در بخش دیگر از صحبت‌های خود در باره‌ سفرهای اخیر خود به جمهوری اسلامی پاکستان و جمهوری هند صحبت کرد و از حمایت این دو کشور از تلاش‌های صلح در افغانستان خبرداد.

رییس شورای عالی مصالحه ملی، ایران را از همسایگان و متحدان افغانستان خواند و از این کشور خواست تا از تلاش‌های صلح و دست‌یافتن به صلح عادلانه‌، با عزت و دایمی در افغانستان حمایت نماید.

همچنان، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی همچنان با محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی ایران ملاقات کرد.

در این ملاقات، آقای قالیباف گفت که مجلس شورای اسلامی از صلحی که به نفع مردم افغانستان باشد و استقلال و تمامیت ارضی این کشور را حفظ کند حمایت و پشتیبانی می‌نماید. رییس مجلس شورای اسلامی صلح در افغانستان را به نفع صلح و ثبات و توسعه در منطقه خواند و برای رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی در امر دست‌يافتن به صلح دایمی آرزوی موفقیت کرد.

رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی با تشکر از استقبال گرم رییس مجلس شورای اسلامی و حمایت اصولی جمهوری اسلامی از تلاش‌های صلح در افغانستان در باره‌ی تلاش‌های صلح، اجماع منطقه‌ای و سفرهای خود به کشورهای همسایه برای جلب حمایت و همکاری‌ آنان در امر صلح صبحت کرد.

عبدالله عبدالله نقش پارلمان‌ها را در تلاش برای صلح و حمایت از تلاش‌های صلح مهم خواند و از آقای قالیباف و مجلس شورای اسلامی خواست تا به پشتیبانی خود از تلاش‌های صلح در افغانستان دامه بدهند.

تهران,جواد ظریف,شورای عالی مصالحه,عبدالله عبدالله,وزارت خارجه ایران