یکشنبه, ۱۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

GHO4I8JWUAANIQd

اتهام بی‌سابقۀ طالبان بر سه کشور منطقه

25 April 2024

در پی نگرانی‌ها از افزایش حضور و فعالیت داعش در افغانستان، وزیر خارجۀ طالبان سه کشور منطقه را متهم به حمایت، تمویل و تجهیز داعش کرد.

به گزارش کشورنیوز، امیرخان متقی روز پنجشنبه در نشستی در کابل گفت که سه کشور منطقه منابع بشری، برنامۀ آموزشی و سوق و اداره داعش را پیش می‌برند.

وزیر خارجۀ طالبان مشخص از کشوری نام نبرد. اما آگاهان می‌گویند که اشارۀ او به تاجیکستان، پاکستان و ایران است.

برخی منابع طالبان می‌گویند که حملات اخیر داعش در افغانستان به‌ویژه حملۀ مرگبار ولایت کندهار توسط یک شهروند تاجیکستانی داعش انجام شده است. بربنیاد اظهارات طالبان، شهروند تاجیکستان از مسیر پاکستان وارد افغانستان شده بود.

این اظهارات درحالی ابراز می‌شود که اخیراً ایران و پاکستان در یک اعلامیۀ مشترک از موجودیت پایگاه‌های تروریزم در خاک افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفتند که تروریزم برخاسته از خاک افغانستان تهدیدی به منطقه و جهان است. سران پاکستان و ایران بر پیکار مشترک با تروریزم تأکید کردند.

اطلاعات نهادهای استخباراتی امریکا و منطقه حاکی از آن است که داعش پایگاه‌سازی و جلب و جذب نیرو در افغانستان را گسترش بخشیده است. اخیرا نهادهای اطلاعاتی امریکا گفت که داعش در شش ماه آینده ظرفیت حمله به ایالات متحده امریکا را به دست می‌آورد.

روسیه داعش شاخۀ خراسان را مسوول حملۀ مرگبار و تراتژیک سالون کنسرتی در مسکو می‌داند که به کشته و زخمی‌شدن صدها تن انجامید.

اروپا از افزایش نفوذ شاخۀ خراسان داعش ابراز نگرانی کرده و تهدید این گروه را واقعی و خطرناک خوانده است. اخیراً آلمان هفت عضو شاخۀ خراسان داعش را بازداشت و محاکمه کرد. به گفتۀ نهادهای امنیتی آلمان، افراد بازداشت شده قصد حمله به آلمان و سایر کشورهای اروپایی را داشتند.

ایران و پاکستان نیز به شدت نگران تحرکات داعش در منطقه هستند. داعش مسوولیت حملۀ کرمان را برعهده گرفت که در نتیجۀ آن هفتاد تن جان باختند.

 

با این وجود طالبان مدعی هستند که داعش در خاک افغانستان ریشه‌کن شده و هیچ تهدیدی از ناحیۀ افغانستان متوجه منطقه و جهان نیست.