جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

size-site (2) (2) copy_29

اتهام سلفی‌ها بر طالبان/ در حاکمیت طالبان، ۳۰۰ سلفی کشته‌ شده‌اند

18 July 2022

مطهره امیری

قتل مرموز سردار ولی ثاقب رهبر «جماعت و تبلیغ و سلفی‌ها» در افغانستان، خشم این گروه مذهبی را در برابر طالبان در پی داشته است.

به گزارش خبرگزاری کشور، سردار ولی ثاقب، روز جمعه ۲۲ سرطان در خانه‌اش در ناحیۀ پنجم شهر کابل به‌گونه مرموز به قتل رسید.

مولوی ثاقب رهبر سلفی‌ها در افغانستان بود. او در پی افزایش تهدیدها در جلال‌آباد به پاکستان رفت و سپس با اطمینان و دعوت طالبان به کابل آمد. مولوی سردار ولی در کابل به طالبان بیعت کرد و  امارت اسلامی برای او در ساحۀ خوشحال خان خانه گرفتند. ثاقب سرانجام در خانه‌ای که طالبان برای او فراهم کرده بودند، با ضربات چاقو از پا در آمد.

مولوی ثاقت نخستین ملای سلفی نیست که در یازده ماه حاکمیت طالبان به قتل می‌رسد. پیش از این مولوی متوکل از علمای سرشناس سلفی در کابل به طور وحشتناکی به قتل رسید. مولوی متوکل پس از رهایی از زندان و پیوستن به خانواده‌اش در کابل، از سوی افراد مسلح ناشناس اختطاف شد. چند روز پستر مردم جسد سلاخی شدۀ وی را دریافتند، طوری که سرش از تنش جدا شده بود و به دلیل پاشیدن تیزاب به بدنش، قابل شناسایی نبود.

شیخ ابومحمد عبدالله السلفی خطیب مسجد در مشرقی در واکنش به مرگ این دو عالم دینی خطاب به امارت اسلامی گفت: در «دارالخلافت و مرکز حاکمیت شما سردار ولی و مولوی متوکل به قتل رسیده است، چه کسی مسوول است؟»

او گفت که اهل حدیث و سلفی از امارت اسلامی کرسی، وزارت و قدرت نمی‌خواهند، امنیت و مصونیت می‌خواهند. مسوولیت امارت اسلامی است که از ریختن خون علمای مسلمان جلوگیری کند.

این عالم سرشناس مشرقی در خطبۀ نماز جمعه گفت که اگر دشمنان فکر می‌کنند با مرگ عالمان دین جلو تبلیغ و فعالیت اهل حدیث و جماعت و سلفیت را خواهند گرفت، این یک خیال باطل و آرزوی تحقق نیافتنی است.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در خطبۀ نماز جمعه در کابل نیز به مرگ این عالم دین واکنش نشان داد و گفت که چند روز پیشتر در فیسبوک ویدیوی یک ملام امام را دیدم که در منبر خطاب به مردم می گفت که وهابی‌ها، تبلیغی‌ها و سلفی‌ها را در صف‌تان راه ندهید، تبلیغیان داعشی هستند و اگر در جایی آنها را مسلح دیدید، به مرمی به سینۀ شان بزنید. درحالی که به گفتۀ حکمتیار تبلیغی‌ها با سیاست میانه‌یی ندارند و تنها مردم را به فضایل و مسجد دعوت می‌کنند. حکمتیار از طالبان خواست که جلو چنین فتواهای خطرناک را بگیرند و اجازه ندهند دوستان نادان عامل بحران کلان شوند.

با پیروزی طالبان نزدیک به ۳۰۰ تن از پیروان اهل حدیث و جماعت و سلفی‌ها در ننگرهار، کنر و کابل به قتل رسیده‌اند. اهل حدیث و تبلیغ، طالبان را مسوول و مقصر این رویدادها می‌دانند. اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی می گوید که این حملات کار گروه‌های بدخواه امارت است.

روز شنبه ۲۳ سرطان هشت صبح یک نوار تصویری را به نشر سپرد که در آن طالبان از علمای سلفی در فاریاب توبه نامه می‌گیرند.

در این نوار دیده می‌شود که یکی از افراد طالبان از آنان تعهد می‌گیرد تا از «سلفیت» رو بگردانند.

اخیرا دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که در ولایت ننگرهار صدها تن پس از پیروزی طالبان به قتل رسیده و در کانال افگنده شده‌اند.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی خواهان تحقیق مستقلانه دربارۀ این گزارش‌ها شد و گفت که باید حقیقت روشن گردد.

طالبان هرگونه کشتار و انتقام‌گیری را رد می‌کنند و می‌گویند که به عفو عمومی پای‌بند هستند.

افغانستان,خبرگزاری کشور,داعش,سلفی ها,طالبان,کشور نیوز,مولوی ثاقب,مولوی متوکل