یکشنبه, ۱۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

118475167_3365365033543643_6587093397648054759_o (1)

ادارۀ بازرس از فساد در پول مبارزه با کرونا پرده برداشت

26 August 2020

اداره بازرس، یافته‌هایش را در مورد ادعای گزارش خبرگزاری پژواک مبنی بر قاچاق ۳۲ دستگاه تنفس مصنوعی (ونتلاتور)، به پاکستان و گزارش روزنامه ۸ صبح در رابطه به فساد در پول مبارزه با ویروس کرونا در ۴ ولایت را، تکمیل کرده است.
به گزارش خبرگزاری کشور، غزال حارس، رییس این داره گفت، یافته های ما نشان می‌دهد ونتلاتور هایی که از آغاز شیوع ویروس کرونا تا اکنون توسط کشورها وسازمان های بین‌المللی به افغانستان کمک شده، به پاکستان قاچاق نگردیده است.
حارس، هرچند تصریح کرد که وزارت صحت عامه شمار مجموعی ونتلاتور ها را در مرکز و ولایات کشور ۳۳۵ دستگاه گزارش داده است، اما افزود در جریان تشخیص و تثبیت این ارقام، اداره بازرس ۳۷۲ دستگاه تنفس مصنوعی را در سطح کشور تشخیص وشناسایی نموده که از موجودیت آن تصدیق می کند.
بازرس افغانستان، اما ظرفیت پایین کارمندان صحی برای استفاده از دستگاه های تنفس مصنوعی، استفاده محدود از این دستگاه ها، غیرفعال بودن برخی از دستگاه های تنفس مصنوعی ونبود انجنیر های بیومیدیکل، برای ترمیم دستگاه های غیر فعال را از مشکلات عمده در زمینه استفاده از ماشین های تنفس مصنوعی عنوان کرد.
او همچنان تاخیر ادارات ذیربط در شریک ساختن اسناد ومعلومات، وجود نواقص در اسناد وآماروهمکاری ضعیف شرکت های خصوصی طرف قرار داد خریداری دستگاه های تنفس مصنوعی- برای ارایه اسناد به اداره بازرس را از چالش ها ومحدودیت ها فرا راه بازرسی ها دانست و گفت که این موارد سبب طولانی شدن روند بازرسی شده است.
حارس، در همین حال یافته های بازرسی اداره اش در مورد گزارش روزنامه ۸ صبح، مبنی بر فساد در پول مبارزه با ویروس کرونا در ولایت های هرات، نورستان، میدان وردگ و بدخشان را، ارایه نمود.
به گفته او، درهرات قیمت های خریداری شده ۶ قلم جنس و تجهیزات طبی، نسبت به قیمت های تخمینی همان اجناس در بازار، بیش از ۱۹ میلیون افغانی تفاوت را نشان می‌دهد. همچنان در هرات یک دستگاه ماشین سی، تی، اسکن با قیمت ۳۰ میلیون و۸۰۰ هزار افغانی خریداری گردیده، در حالی که نرخ بازار برای همین دستگاه، ۱۱ و نیم میلیون افغانی می باشد.
همینگونه، بازرسی از ۱۲ قلم جنس وتجهیزات طبی از میان ۴۹ جنس خریداری شده در ولایت نورستان، تفاوتی در حدود چهار میلیون افغانی را نسبت به قیمت تخمینی همان اجناس در بازار نشان می دهد.
یافته های اداره بازرس همچنان نشان می دهد تفاوت قابل ملاحظه ای در قیمت اجناس وتجهیزات طبی که از سوی مسوولان ولایت های میدان وردگ وبدخشان ارایه شده، با نرخ تخمینی بازار وجود دارد.
بازرس افغانستان، با تأکید برآنکه این یافته ها نتیجه بازرسی دقیق، شفاف، مستقل وبی طرفانه است، افزود: اقدامات انجام شده در چهار ولایت نه تنها عرضه خدمات صحی را در جریان شیوع ویروس کرونا متاثر ساخته، بلکه به حیف ومیل منابع، اختلاس و ضرر به منافع عامه نیز انجامیده است.
حارس افزود: در نتیجه این بازرسی ها، یک تعداد افراد در جریان مسوولیت رسمی در اجرای وظایف شان کسب مظنونیت کرده اند واداره بازرس این افراد را به هدف انجام تحقیقات لازم، به لوی څارنوالی معرفی کرده است.
او اطمینان داد که پروسه گزارشدهی اداره بازرس به مردم، به‌گونه شفاف ادامه خواهد یافت.

اداره بازرس,غزال حارس,فساد در مصرف پول کرونا,کشورنیوز,ونتلاتورها