دوشنبه, ۱۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

GEIAxlfWAAATbSM

استقبال جبهۀ مقاومت ملی و مخالفت طالبان با موضع‌گیری وزیر خارجۀ روسیه

20 January 2024

جبهۀ مقاومت ملی، از اظهارات سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه استقبال کرده است. امرالله صالح از سران جبهۀ مقاومت ملی گفت که تحلیل مسکو از وضعیت افغانستان نشان می‌دهد که مسکو از پهلوها و زوایای پنهان حالت افغانستان واقف است و دیگر دسیسۀ نامه دوحه برایش  رمز گشایی شده است.

به گزارش کشورنیوز، وزیر خارجۀ روسیه روز پنجشنبه ۲۸ جدی در نشست خبری سالانه خود در مسکو بر حضور جبهه مقاومت ملی افغانستان، به رهبری احمد مسعود در شمال افغانستان اذعان کرد و گفت باید پلی میان این جبهه و طالبان ساخته شود.

امرالله صالح معاون پیشین ریاست‌جمهوری گفت که آقای لاوروف  در کنفرانس مهم سالیانه‌اش بار دیگر حاکمیت طالب را نامشروع و فاقد معیارها برای  شناسایی توصیف کرد.

او گفت که این موقف فدراتیف روسیه در عین حال یک پیروزی دپلوماتیک و سیاسی به نیروهای ضد طالبان تلقی می‌گردد  که توانسته اند با گذشت هر روز ساختارها و حلقات حمایت بیرون مرزی خود را تقویت بخشند و در ایجاد روایت بدیل مبتنی بر واقعیت افغانستان کامیابی های چشم‌گیر بدست آورند.

اما طالبان در واکنش به اظهارات وزیر خارجۀ روسیه گفت که چگونگی نظام به هیچ کشوری ربط ندارد. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت که دولت آنها همه شمول است.

روسیه در ماه‌های پسین مواضع متفاوتی دربارۀ طالبان داشته است. مسکو اخیراً میزبان نشست مخالفان طالبان بود. در این نشست احمد مسعود و محمد محقق دوتن از چهره‌های سرشناس ضد طالب شرکت داشتند.