سه شنبه, ۱۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

119217847_3330202447074600_1595566418331659020_o

اهمیت سفر عبدالله عبدالله به پاکستان

26 September 2020

خبرگزاری کشور: عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان روز دوشنبه به دعوت رسمی عمران خان صدراعظم پاکستان در ترکیب هیأت 50 نفری به اسلام‌آباد می‌رود.

یک منبع در قصر سپیدار گفت که عبدالله عبدالله در این سفر با صدراعظم، رییس‌جمهور، رییس مجلس سنا، رییس ستاد مشترک ارتش و رییس آی اس آی دیدار می‌کند.

این منبع گفت که سفر عبدالله عبدالله به اسلام‌آباد به خاطری حایز اهمیت است که این چهرۀ سیاسی از یک دهه بدین سو به اسلام‌آباد سفری نداشته است. او گفت:  عبدالله عبدالله از 12 سال بدین‌سو سفری به پاکستان نداشته است. آخرین‌بار در سال 2008 به‌منظور شرکت در جرگۀ مشترک منطقوی صلح به اسلام‌آباد رفت. عبدالله عبدالله ریاست جرگۀ مشترک منطقوی را برعهده داشت که به گونۀ مشترک در کابل و اسلام‌آباد راه‌اندازی شده بود.

به گفتۀ منبع، رییس شورای مصالحه، در هنگام تصدی ریاست اجراییه، بارها به پاکستان دعوت شده بود. تاجایی‌که سه بار سفر قطعی گردیده بود؛ اما هربار به دلیل کشیده‌گی در روابط میان دو کشور به‌ویژه به دلیل تخطی‌های مرزی و حملات توپخانۀ ارتش پاکستان بر ولایات شرقی افغانستان، این سفرها لغو شد.

این سفر همزمان با مذاکرات صلح در دوحه انجام می‌شود. اکنون جهان به دوحه چشم دوخته و منتظر فرجام مذاکرات میان نمایندگان طالبان و حکومت است. اسلام آباد در امضای موافقت نامۀ صلح میان امریکا و طالبان نقش کلیدی داشت. امریکا همکاری اقتصادی و روابط دو جانبه با اسلام اباد را منوط به همکاری و دست‌گیری در روند صلح افغانستان کرده است.

ناظران معتقد هستند که اگر نقش پاکستان در روند صلح افغانستان، بیشتر از امریکا نباشد، کمتر نیست. پاکستان به دلیل نفوذ و اشراف بر رهبری و بدنۀ نظامی و مالی طالبان و شماری از جریان‌های سیاسی در کابل، بیشترین نقش و اثرگذاری را در روند صلح افغانستان دارد.

یک آگاه سیاسی گفت که داکتر عبدالله عبدالله از جریانی نمایندگی می‌کند که پیشینۀ دشمنی و درگیری تاریخی پاکستان دارد. این سفر می‌تواند در تغیییر نگاه پاکستان به جریان سیاسی مشهور به «جبهۀ متحد اسلامی افغانستان» و ترمیم روابط دوجانبه موثر واقع شود.

پیش از سفر رییس شورای مصالحه ملی به پاکستان، رییس جمهور غنی و صدراعظم پاکستان در تماس تلیفونی بر آتش بس سراسری تأکید کردند.

اشرف غنی از عمران خان خواست که به کابل بیاید. صدراعظم پاکستان دعوت رییس جمهور غنی را پذیرفته و در آینده نزدیک از کابل دیدار خواهد کرد.

روابط افغانستان و پاکستان از یک سال بدین‌سو به خاطر حملات توپخانه‌یی در مناطق شرقی، درگیری در مرز سپین بولدک و حصارکشی جانب پاکستان در امتداد خط دیورند دچار بحران است. افغانستان پاکستان را متهم به حمایت سیاسی و نظامی از طالبان می‌کند و می‌گوید که اسلام‌آباد در پی حکومت دست نشان‌ده در کابل است.

اسلام اباد,افغانستان,پاکستان,رییس شورای مصالحه,طالبان,عبدالله