جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

6E543EB3-2ABA-442C-9C89-C57D30B3429E_w1597_n_r1_st

برنامۀ ترامپ برای خروج نیروها تا جنوری/ سناتور ارشد: خروج ناگهانی به احیای القاعده می‌انجامد

17 November 2020

رسانه‌های معتبر امریکایی می‌گویند که پنتاگون برای اجرای دستور احتمالی ترامپ برای خارج ساختن هزاران سرباز امریکایی از عراق و افغانستان تا قبل از ۲۰ جنوری آماده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری هیل، وزارت دفاع امریکا براین باور است که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور در روزهای آینده به مقام‌های نظامی دستور کاهش نیروها در افغانستان از ۴۵۰۰ تن به ۲۵۰۰ تن و در عراق از ۳۰۰۰ نیرو به ۲۵۰۰ نیرو تا ۱۵ جنوری را ابلاغ خواهد کرد. شمار سربازان امریکایی مستقر در عراق پیش از ماه سپتمبر ۵۲۰۰ نفر بود.

او تصمیم دارد پیش از پایان دوره زمامداری خود به یکی از وعده‌های انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ عمل کند. دوره زمامداری ترامپ روز ۲۰ جنوری رسما به پایان می‌رسد.

خبرگزاری آلمان با انتشار گزارشی از واشنگتن خبر تصمیم ترامپ مبنی بر کاهش حضور نظامی امریکا در افغانستان و عراق را منتشر کرده است.

کاخ سفید اعلام کرده است که کاهش شمار سربازان امریکایی مستقر در افغانستان به درخواست وزارت دفاع صورت می‌گیرد. باید یادآور شد که سپردن پنتاگون به کریستوفر میلر و برکناری مارک اسپر، به چنین گمانه‌زنی‌هایی دامن زده بود.

کریستوفر میلر، پیش از آنکه هدایت وزارت دفاع را برعهده گیرد، از کاهش حضور نظامی امریکا در افغانستان و عراق سخن گفته بود.

“نیویورک تایمز” نیز با انتشار گزارش مشابهی اعلام کرده است که ترامپ خواستار خروج بیش از ۷۰۰ سرباز امریکایی از سومالی شده است.

باید یادآور شد که مسئولان کشورهای عراق و افغانستان و همچنین متحدان امریکا در پیمان دفاعی ناتو، ناخشنودی خود را از عقب‌نشینی سربازان امریکایی از این دو کشور ابراز داشته‌اند.

رنگین دادفر سپنتا، مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان خروج سریع و شتابزده نیروهای امریکایی از افغانستان را اقدامی خطرناک برای امنیت آن کشور خوانده است. ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه نیز مخالفت خود را با چنین تصمیمی اعلام کرده است.

بنا بر اظهارات ینس استولتنبرگ، خروج هماهنگ نشده سربازان امریکا از افغانستان و عراق می‌تواند برای سربازان و نیروهای نظامی دیگر کشورهای عضو ناتو خطرناک باشد.

در این حال، میچ مکانل، رهبر اکثریت در مجلس سنای امریکا، دربارۀ خروج سریع نیروهای امریکایی از افغانستان و عراق هشدار داد.

سناتور مکانِلِ جمهوریخواه گفته است که کاهش ناگهانی نیروها یک پیروزی تبلیغاتی برای افراطیون و دست کشیدن از حمایت شریکان امریکا تلقی خواهد شد.

او گفته است که با این اقدام، شبکه القاعده که از هم پاشیده و ضعیف شده به یک پیروزی تبلیغاتی بزرگ دست خواهد یافت و پناهگاه خود برای حمله به امریکا را از نو سروسامان خواهد بخشید.