سه شنبه, ۲۵ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

2

تحلیلگر ارشد امریکایی: اعضای القاعده در سمت‌های مهم رژیم طالبان کار می‌کنند

15 June 2023

یک پژوهشگر ارشد امریکایی می‌گوید که اعضای القاعده در سمت‌های مهم رژیم طالبان حضور دارند.

بل روجیو، تحلیلگر امریکایی در نهاد “دفاع از دموکراسی‌ها”، می‌گوید که روابط طالبان و القاعده رشد کرده و به گفتهٔ وی سه فردی که از سوی سازمان ملل متحد به عنوان وابستگان القاعده در افغانستان شناسایی شده اند، دو نفر شان به عنوان والی در حکومت طالبان کار می‌کنند.

به گزارش کشورنیوز، روجیو گفت: “یکی آنان قاری بریال نام دارد که یک رهبر شناخته شدهٔ القاعده و طالبان است. او به عنوان رهبر در شبکهٔ حملات کابل وظیفه اجرا کرده و یک شخص بسیار خطرناک است که اجرای حملات را در برابر نظامیان امریکایی و افغان در کابل و اطراف آن بر عهده داشت. فرد دیگر حافظ حکیم نام دارد. او نیز یک والی است. او یکی از مدافعان ملا ذاکر است که در گوانتانامو بود.”

گروه تحلیل و نظارت کمیتۀ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد به تازگی در گزارشی گفته است که گروه‌های دهشت‌افگن در افغانستان اکنون از آزادی بیشتری نسبت به گذشته برخوردار اند و تهدیدات تروریستی در افغانستان و منطقه در حال افزایش است.

در گزارش ملل متحد همچنان در مورد آزادی تحرک تروریست‌ها در داخل افغانستان پس از تسلط دوبارۀ طالبان آمده و گفته شده است که طالبان روابط “قوی و نمادین” با گروه‌های تروریستی مانند القاعده و تحریک طالبان پاکستان دارند.

طالبان همواره حضور جنگجویان خارجی در افغانستان را رد کرده و گزارش اخیر تیم حمایت تحلیلی و نظارت بر تعزیرات شورای امنیت ملل را تقبیح کرده و آنرا “غیر متوازن” و “دور از واقعیت” خواند.

اما بل روجیو به صدای امریکا گفت: “طالبان از سال ها بدینسو حضور القاعده در افغانستان را رد کرده اند. آنان حتا پس از آن که ایالات متحده ایمن الظواهری، رهبر القاعده را در کابل کشتند، نیز این ادعا را کردند.”

روجیو گفت: “طالبان خود یک تهدید جدی اند. زیرا به گروه های تروریستی خارجی اجازه می دهند تا در داخل خاک شان فعالیت داشته باشند. ساده ترین مثال آن حضور طالبان پاکستانی است که هرروز در داخل پاکستان حملات را انجام می دهند.”

بل روجیو با اشاره به آخرین گزارش ملل متحد می گوید که ۶۰۰۰ هزار جنگجوی طالبان پاکستانی در افغانستان حضور دارند. به باور این تحلیلگر امور امنیتی، تحریم های بین المللی در برابر طالبان، گزینه‌ای است که می‌تواند طالبان را تحت فشار قرار دهد.

پیشتر جان بولتون، مشاور سابق شورای امینت ملی امریکا می‌گوید، شبکه القاعده در حال انسجام دوباره در افغانستان است.

جان بولتون، روز چهارشنبه در گفتگو با تلویزیون صدای امریکا گفت اکنون القاعده به بخشی از گروه طالبان تبدیل شده و در حال سازماندهی و انسجام مجدد است تا بتواند در خارج  ازافغانستان دوباره با تروریزم بین المللی تعامل کند.

بولتون، در ادامه صحبت‌های خود افزود هیچ کشوری نباید در راستای به رسمیت شناختن و مشروعیت بخشیدن  به طالبان گام بردارد.

او در ادامه صحبت های خود اضافه کرد  که امریکا و کشورهای اروپایی باید تحریم های خود را بالای طالبان زیادتر کنند.

بولتون همچنان گفت است پس از تسلط یافتن طالبان در افغانستان  وضعیت بشری و اقتصادی در این کشور به شدت خراب شده و هر روز در حال بدتر شدن است.

این در حالی‌ست که گروه تحلیل و نظارت کمیته تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد در تازه ترین گزارش خود گفته است گرو های تروریستی در افغانستان و منطقه در حال افزایش است.

امام علی رحمان ریس جمهور تاجیکستان نیز در کانفرانس کشورهای عضو شانگهای با ابراز نگرانی از وضعیت افغانستان گفته بود شمال افغانستان به پناه گاه تروریستان مبدل شده است.