دوشنبه, ۱۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

DF89B9B0-AB47-463A-9EC9-906370C975E0

ترور نخست‌وزیر پیشین جاپان جهان را در شاک فرو برد

08 July 2022

ترور نخست‌وزیر پیشین، جهان را در شاک فرو برد. صبح امروز جمعه، یک مرد با سلاح دست ساخت، شینزو آبه نخست‌وزیر پیشین جاپان را آماج حمله قرار داد. آبه ۶۷ ساله، ساعاتی بعد از حمله در شفاخانه درگذشت.

به گزارش خبرگزاری کشور، آبه مهمترین سیاست‌مدار تاریخ معاصر جاپان بود. او طولانی‌ترین دورۀ نخست‌وزیری را در جاپان داشته است. آبه در گسترش روابط جاپان با جامعۀ بین‌المللی و غرب، توسعۀ اقتصادی و اصلاحات و تغییر در جاپان نقش اثرگذار داشته است.

رهبران منطقه و جهان به ترور آبه واکنش نشان دادند. نخست وزیر جاپان در یک نشست خبری احساسی، این حمله را وحشیانه و غیرقابل تحمل خواند. نخست‌وزیر پاکستان گفت که از ترور آبی عمیقاً متأثر و شوکه شده است. نخست‌وزیر هند گفت که او یک دوست واقعی و دهلی یک متحد وفادارش را از دست داد. مودی برای ادای احترام به آبه و همدردی با مردم جاپان، ۹ جولای را عزای عمومی اعلام کرد. نخست وزیر مخلوع بریتانیا گفت که جهان آبه را به خاطر خواهد سپرد.

جاپان تحت رهبری آبه از کشورهای کمک‌کنندۀ مهم برای افغانستان بوده است. کمک‌های بشردوستانه و توسعه‌ای جاپان، بدون هیچ‌گونه چشم‌داشت سیاسی صورت گرفته است. رهبران افغانستان به تکرار از جاپان دیدن کرده و جاپان در دو دهه میزبان نشست‌های مهم دربارۀ افغانستان بوده است.