یکشنبه, ۲۳ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

50687292_403

تلاش پاکستان برای متقاعدسازی طالبان به آتش‌بس

06 October 2019

مقام‌ها می‌گویند مذاکره کنندگان ارشد امریکایی و طالبان تا روز یکشنبه در اسلام آباد هستند و شاید دوباره با یکدیگر دیدار کنند. پاکستان گفته می‌خواهد طالبان را برای آتش بس در افغانستان متقاعد کند.

یک مقام پاکستانی به شرط ناشناس ماندن گفت: «فرستاده خاص ایالات متحده امریکا و نمایندگان طالبان در اسلام آباد بایکدیگر دیدار کردند». او گفت که نمایندگان طالبان و فرستاده ویژه ایالات متحده تا روز یکشنبه در اسلام آباد می مانند و شاید دوباره با یکدیگر دیدار کنند.

این مقام پاکستانی گفت که احتمال این وجود دارد که رهبران طالبان با عمران خان، نخست وزیر این کشور نیز دیدار داشته باشند.

یک منبع طالبان تایید کرد که نخستین دیدار بین مذاکره ارشد ایالات متحده و طالبان روز پنجشنبه برگزار شده است. در حالی که یک منبع دیگر از برگزاری یک دیدار دیگر در روز جمعه خبر داد.

به گفته مقام های دولتی پس از برگزاری این دیدار، پاکستان تلاش دارد تا طالبان را به برقراری آتش بس متقاعد کند. یکی از دلایلی که باعث شد دونالد ترامپ، گفتگوهای صلح را متوقف کند، ادامه حملات طالبان و عدم موافقت آن ها با آتش بس بود.

رهبری هیأت اعزامی طالبان را ملا عبدالغنی برادر، یکی از بنیانگذاران این گروه و رئیس بخش سیاسی آن به عهده دارد. او پس از هشت سال حبس در پاکستان در سال ۲۰۱۸ آزاد شد تا به پیشبرد پروسه صلح در افغانستان کمک کند.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان تایید کرد که قرار است بین طالبان و هیئت اعزامی ایالات متحده امریکا دیداری انجام شود. از زمانی که ترامپ در ماه دسمبر از اسلام آباد برای آوردن طالبان سرمیز مذاکره درخواست کمک کرد، خلیل زاد بارها به اسلام آباد سفر کرده است.

ایالات متحده امریکا و افغانستان اسلام آباد را متهم به حمایت از گروه های طالبان می کنند. پاکستان این اتهام ها را در می‌کند.

اسلام آباد,پاکستان,خلیل زاد,صلح,طالبان,هیأت طالبان