جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

118274471_2684268685117938_2238787965541997301_o

جمعی از چهره‌های سیاسی: با خطر مرگ روبرو هستیم

25 August 2020

شماری از چهره‌های سیاسی از تهدیدها برجان‌شان ابراز نگرانی کرده و خواهان پی‌گیری قضیه شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کشور، رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی، عمرزاخیل‌وال وزیر سابق مالیه، محمد کریم امین عضو ارشد حزب اسلامی، سیداکبر آغا، از مقامات سابق طالبان و دانش کروخیل از روزنامه‌نگاران در دیدار با رییس شورای مصالحه گفته‌اند که با خطر مرگ روبرو هستند.

رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی گفت: اخیراً به فهرستی دست یافته‌ است که نشان می‌دهد وی و شماری از مقام‌های پیشین و سیاست‌گران کشور از سوی حلقاتی تهدید به مرگ شده‌اند. او افزود که این تهدیدها به دلیل بیان دیدگاه‌های واضح ما در قبال مسایل جاری در کشور صورت گرفته است. اینگونه می‌خواهند صدای ما را خاموش سازند.

مقام‌های پیشین حکومتی و سیاست‌گران این تهدید را تهدید علیه آزادی بیان عنوان کرده، خواستار رسیدگی جدی به این موضوع شدند.

شورای مصالحه گزارش داده که عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحۀ ملی در این دیدار گفت: چنین تهدیدهایی نگران کننده است. آزادی بیان در نظام سیاسی کشور یک اصل است. هیچ فرد یا گروهی حق ندارد شهروندان کشور را به هر دلیلی به ویژه به خاطر بیان دیدگاه‌های شان تهدید کند.

رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی افزود که تهدید چهره‌های مشخص به خاطر بیان اندیشه‌های شان یک جنایت است. در این زمینه با رییس جمهور و مسؤولان نهادهای امنیتی کشور صحبت می‌کنم. اقدامات لازم برای حفظ جان آنان صورت خواهد گرفت.

پیشتر فهرستی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد که براساس آن برخی از چهره‌های فعال در فهرست ترور شبکه‌ها و جریان‌های تروریستی قرار دارند. در این فهرست، نام‌های رحمت الله نبیل، عمر زاخیل‌وال، دانش کروخیل، امین کریم، زلاند، سیداکبر آغا، آصف آشنا و نظر محمد مطمین دیده می‌شد.

اکثر این چهره‌ها به دفتر طالبان در قطر نزدیک هستند. برخی از آنان با دیدگاه‌های طالبان موافق می‌باشند.

دولت,زاخیلوال,طالبان,عبدالله,نبیل