جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

47225AAD-8931-446B-AAC3-73A1C26E4B69_w1597_n_r1_st

خروج کامل امریکا، استقبال طالبان، بی‌باوری مسکو

08 October 2020

رییس جمهوری امریکا چهارشنبه گفت، نیروهای امریکایی باقیمانده در افغانستان باید تا کریسمس از این کشور خارج شوند.

به گزارش خبرگزاری کشور، دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا در پیامی در توییتر نوشت: ما باید تعداد اندک باقیمانده از زنان و مردان شجاع کشورمان را که در افغانستان خدمت می‌کنند، تا کریسمس به خانه بازگردانیم.

شمار نیروهای امریکایی در افغانستان در جولای به ۸۶۰۰ تن کاهش یافت و انتظار می رود ۴۰۰۰ نیروی دیگر در پاییز این کشور را ترک کنند.

اظهارات ترامپ در حالی مطرح شد که ساعاتی پیش از آن، مشاور امنیت ملی او گفت ایالات متحده تا اوایل سال آتی تعداد نیروهایش را در افغانستان به ۲۵۰۰ تن می رساند.

با این حال ترامپ در صحبت هایش به اوایل کریسمس اشاره کرد و همین مساله در میان مقام های دولتی سردرگمی ایجاد کرد. یک نظامی ارشد ارتش امریکا در واکنش به این توییت ترامپ گفت از این موضوع بی اطلاع است!

اما ترامپ اغلب از توییتر برای اعلام سیاست هایش استفاده می کند و موجب شگفتی افراد دخیل در ماجرا می شود. به عنوان مثال رییس جمهوری امریکا بدون مشورت با پنتاگون، خروج نیروهای کشورش را اعلام می کند، درست همان کاری که در ۲۰۱۸ در رابطه با سوریه انجام داد و موجب شد تا جیمز ماتیس به عنوان وزیر دفاع امریکا استعفا دهد.

 

مسکو: لفاظی انتخاباتی است

مشاور ویژه ریاست جمهوری روسیه گفت: ادعاهای دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا درباره کاهش آتی حضور ارتش امریکا در افغانستان صرفاً لفاظی پیش از انتخابات است.

 

ضمیر کابولوف” اظهار کرد: این ادعاها مانند لفاظی پیش از انتخابات به نظر می‌رسد، ترامپ به احتمال زیاد می‌خواهد به رأی‌دهندگانش نشان دهد که وعده‌های پیش از انتخابات را محقق خواهد کرد.

این دیپلمات روس معتقد است که حضور نظامی امریکا در عمل کمکی به بهبود اوضاع نمی‌کند.

کابولوف ادامه داد: مشکلی در کاهش حضور آن‌ها نیست. آیا حضور آن‌ها معنی دارد؟ آیا شرایط در عمل بهبود پیدا کرده؟ فقط نزول پیدا کرده است.

ماه گذشته دیوید هلوی، معاون وزیر دفاع در مسائل امنیتی هند و اقیانوس آرام به زیرکمیته نظارت و اصلاح مجلس نمایندگان در امنیت ملی گفت که در صورت اجرای موفقیت‌آمیز تفاهم امریکا و طالبان، تمام نیروهای امریکا تا می ۲۰۲۱ خواهند توانست از افغانستان خارج شوند.

استقبال طالبان

طالبان از اظهارات ترامپ مبنی بر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تا کریسمس استقبال کرد

محمد نعیم، سخنگوی طالبان گفت: این گامی مثبت در اجرای توافق دوحه است.

توافق دوحه میان طالبان و امریکا در ماه فبروری امضا شد و نقشه راهی برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان پس از دودهه حنگ در این کشور در عوض تضمین امنیتی از سوی این گروه شبه نظامی ارائه کرد.

اکنون هیأت حکومت افغانستان و طالبان در دوحه هستند و روی اصول مذاکرات بین‌الافغانی گفتگو می‌کنند. دو طرف تاهنوز به نتیجه نرسیده‌اند.

 

 

افغانستان,ترامپ,خروج نیروهای امریکایی,روسیه,صلح,طالبان,قطر