دوشنبه, ۱۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

GFaqhqDXoAA2yXd

خشم جامعۀ روحانیت بر طالبان/ هیبت طالبان شکسته است

03 February 2024

در روزهای اخیر دو تن از عالمان سرشناس دینی یکی در شمال و دیگری در کابل، از سیاست‌ها و عملکرد طالبان به تندی انتقاد کرده‌اند.

به گزارش کشورنیوز، واعظ زادۀ بهسودی، مرجع تقلید تشیع در کابل و مولوی عبدالشکور در ولایت کندز، از ظلم و ستم طالبان بر مردم افغانستان به تندی انتقاد کردند.

واعظ زادۀ بهسودی چهرۀ با نفوذ مذهبی در کابل گفت که طالبان با اعمال خشونت و زور مردم را از خود رانده‌اند. او با اشاره به بازداشت خودسرانۀ زنان و دختران در کابل گفت که نارضایتی از طالبان افزایش یافته است. حذف مذهب تشیع از نظام حقوقی افغانستان، کشتن عبدالعلی مزاری رهبر حزب وحدت اسلامی و بازداشت زنان، سه موردی است که به گفتۀ بهسودی، باعث خشم و نفرت مردم از طالبان شده است.

همچنان، مولوی عبدالشکور در ولایت کندز با ادبیات بسیار تند و بی‌سابقه، طالبان را به باج‌گیری، ظلم و ستم بر مردم متهم کرد و گفت که رهبری طالبان از آی‌اس‌آی دستور می‌گیرند. او گفت که باج‌گیری، فشار و خشونت طالبان مردم را به ستوه آورده است. او گفت که طالبان منتقدان را به اتهام عضویت در جبهۀ مقاومت و داعش به دام می‌اندازد و تا سرحد مرگ می‌زند.

این انتقادها از رژیم طالبان در شرایطی‌که این گروه بر کل کشور حاکمیت دارد، بی‌سابقه است. طالبان مدعی پشتیبانی همه‌جانبۀ جامعه مذهبی و روحانی کشور است. اما اولین صدا در برابر سیاست‌های ناروا و غیرانسانی این گروه از داخل کشور و آن هم از جامعه روحانیت و مذهبی بلند شده است. این مسأله نشان دهندۀ شکستن طلسم انتقاد از طالبان است. طالبان منتقدان‌شان را به زندان انداخته و شکنجه و ناپدید کرده‌اند. اما علی رغم آن نتوانسته‌اند صدای مخالف را خفه کنند.  

شجاعت عالمان دین که در برابر ظلم و ستم طالبان ایستاده‌اند، ستودنی است. آن‌ها در شرایط خفقان‌آور کنونی در بیان حقیقت از جان مایه گذاشته‌اند. مهم است که مردم در برابر ظلم و ناروا سکوت را بشکنند. طالبان باید متوجه شوند که انتقاد از آنها به معنای انتقاد از دین و شریعت نیست. تا اکنون آنها انتقاد از امارت اسلامی را انتقاد از شریعت و دین خوانده‌اند.