سه شنبه, ۲۵ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

GDPoup6aMAExf4D

خوش‌بینی «پدر معنوی طالبان» از سفر به افغانستان

07 January 2024

مکرمه 

مولانا فضل‌الرحمن رهبر جمعیت علمای پاکستان برای نخستین‌بار پس از برگشت طالبان به قدرت امروز یکشنبه از کابل دیدار کرد. او امروز در کابل با مولوی عبدالکبیر معاون ریاست وزرای طالبان و دیگر مقامات امارت اسلامی دیدار کرد. قرار است مولانا رحمن برای دیدار با رهبر طالبان به کندهار برود.

به گزارش کشورنیوز، مولانا فضل‌الرحمن به دعوت ملاهبت‌الله رهبر طالبان به افغانستان آمده است. رهبر جماعت اسلامی پاکستان یک روز پیش از سفر به کابل به خبرنگاران در اسلام آباد گفت که بحث تحریک طالبان پاکستان بخشی از آجندای دیدار وی از افغانستان است.

او گفت که مقامات پاکستانی به دیدار او اهمیت می‌دهند و مقدمات سفر را با آنها در میان گذاشته است. رحمن گفت که سینگال‌هایی را دریافت کرده که براساس آن مقامات در اسلام‌آباد انتظار دارند سفر به نتیجه برسد.

مولانا رحمن در پاسخ به سوالی دربارۀ اعمال محدودیت بر زنان و دختران از جمله منع تعلیم و تحصیل گفت که این مسأله جز مسایل داخلی افغانستان است و دنیا نباید بر طالبان فشار وارد کند. او گفت که طالبان در حال فراهم‌آوری شرایط مناسب برای تعلیم و تحصیل زنان هستند.

این سفر درحالی انجام می‌شود که روابط میان طالبان و پاکستان به سردی گراییده است. پاکستان طالبان افغانستان را مقصر افزایش حملات انتحاری و انفجاری در آن کشور می‌داند.

 اخیرا انستیتوت مطالعات صلح پاکستان در گزارشی گفت که ۸۲ درصد حملات انتحاری و انفجاری کار تحریک طالبان و گروه‌های همسو با آن می‌باشد.

مقامات پاکستانی تأکید دارند که سران تحریک طالبان پاکستان در افغانستان مستقر هستند و حملات بر خاک پاکستان از افغانستان سازمان‌دهی و رهبری می‌شود. اما طالبان هرگونه دست داشتن در حملات را رد می‌کنند.

اکنون مقامات پاکستانی انتظار دارند که مولانا فضل‌الرحمن بتواند رهبری طالبان را متقاعد به همکاری در جلوگیری از فعالیت تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان بسازد.

مولانا فضل‌الرحمن مشهور به «پدر معنوی» طالبان است. مولانا رحمن در دو دهه گذشته آشکارا از جنگ طالبان در افغانستان دفاع و حمایت کرده است.