جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

merlin_176894211_95172865-8282-41fe-af7c-e5558fbba637-jumbo

درخواست رهایی هفت هزار زندانی در بدل آتش‌بس سه ماهه

09 December 2020

خبرگزاری کشور- کابل: همزمان با شروع مرحلۀ دوم مذاکرات بین‌الافغانی، طالبان خواهان آزادی فوری 7000 هزار زندانی‌ باقی مانده از زندان‌های حکومت افغانستان شدند. سفارت امریکا در کابل، تلویحاً از حکومت خواسته که زندانیان باقی‌مانده را آزاد سازد. اما کابل می‌گوید که رهایی زندانیان کمکی به روند صلح نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری کشور، طالبان امروز (چهارشنبه، 19 قوس) در بیانه‌یی گفته‌اند: «براساس توافق‌نامۀ دوحه، پس از شروع مذاکرات بین‌الافغانی، طی سه ماه متباقی زندانیان طالبان هم از بند آزاد می‌شدند. یعنی 5000 هزار زندانی پیش از شروع مذاکرات و 7000 هزار تن دیگر با شروع مذاکرات رها می‌شوند.»

طالبان از امریکا و کابل خواسته که زندانیان را آزاد سازند تا مذاکرات تسریع یابد و به پیشرفت برسد.

براساس اعلامیۀ طالبان، «کابل در بدل رهایی زندانیان، خواهان آتش‌بس است؛ اما آتس‌بس در توافق نامۀ 29 فبروری دوحه میان امریکا و طالبان پیش‌بینی نشده و صرف از کاهش خشونت صحبت شده است. طبق توافق نامه، خشونت‌ها در مقایسه با سال‌های قبل به طور چشمگیری کاهش یافته است.»

واکنش سفارت امریکا

در آغاز هفته، سرپرست سفارت امریکا در کابل گفت گروه طالبان خواستار آزادی هفت هزار زندانی دیگر از زندان‌های دولت افغانستان است.

راس ویلسن، در یک کنفرانس خبری مجازی به خبرنگاران گفت طالبان به رغم عدم التزام به توافق دوحه خواستار آزادی 7 هزار زندانی دیگر این گروه است.

وی افزود: آزادی 7 هزار زندانی دیگر به صورت مشخص در توافق امریکا و طالبان پیش بینی شده است، اما نباید توقع داشت که بخشی از توافق اجرا و بخشی دیگر اجرا نشود.

زلمی خلیل‌زاد فرستادۀ امریکا برای صلح افغانستان در دیدار با برخی مقامات افغانستان گفته است که برای موفقیت روند صلح و پیشرفت میان هیأت کابل و طالبان باید مابقی زندانیان هم آزاد شوند. 

موقف کابل

حکومت افغانستان می‌گوید که رهایی زندانیان طالبان به تشدید بحران می‌انجامد و به پیشرفت مذاکرات کمک نمی‌کند.

رحمت الله اندر  سخنگوی شورای امنیت ملی اعلام کرد: همان‌گونه که آزادی پنج هزار زندانی طالبان به تسریع روند صلح کمک نکرد، آزادی هفت هزار زندانی دیگر نیز نمی‌تواند باعث موفقیت این روند شود.

وی افزود: رهایی زندانیان (طالبان) خواست افغان‌ها نیست و وقتی دولت افغانستان زندانیان طالبان را آزاد کرد، مردم اعتراض کردند، زیرا طالبان به تعهد خود برای کاهش خشونت و برقراری آتش‌بس عمل نکرد.

حکومت افغانستان مدعی است که بیشتر از 60 درصد زندانیان آزادشدۀ طالبان به میدان جنگ برگشته‌اند.

امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری در تازه‌ترین پیامش گفته است که دوتن از سردستۀ طالبان در شمال کابل به تازگی از زندان آزاد شده‌اند. 

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی گفت که رهایی زندانیان به کاهش خشونت کمک نکرده است؛ اما 5000 زندانی به خاطر حسن نیت آزاد شدند و او از رهایی زندانیان پشیمان نیست.

برخی نمایندگان مجلس نیز از تلاش‌ها برای رهایی 7000 هزار زندانی دیگر طالبان نیز ابراز نگرانی کردند. آنان گفتند که اگر این زندانیان آزاد شوند، طالبان در میدان نبرد دست برتر می‌یابند و در میز مذاکرات کوتاه نخواهند آمد.

آنان گفته‌اند که ابعاد تازۀ توافق‌نامۀ 29 فبروری امریکا با طالبان نشان‌دهندۀ امتیازهای بیش از حد امریکا به طالبان بوده است. این امتیازها سبب شد که طالبان در مذاکرات داخلی کوتاه نیایند.

آتش‌بس سه ماهه

برخی منابع در کابل گفتند که طالبان حاضر شده‌اند که در بدل رهایی زندانیان باقی مانده سه ماه آتش بس کنند.

یک مقام پیشین دولتی در کابل گفت که طالبان این مسأله را در گفت‌وگو با نهادهای بین‌المللی و دیپلمات‌های خارجی مطرح کرده‌اند. اما به گفتۀ وی، آتش‌بس در زمستان بی‌معناست. زیرا، در 15 سال گذشته جنگ در زمستان فروکش کرده است. زیرا، هوای سرد و برفی و جغرافیای صعب‌العبور سبب می‌شود که طالبان و نیروهای افغان نتوانند نبردها را ادامه بدهند. بنابراین، چه طالبان بخواهند و چه نخواهند در زمستان جنگ کاهش می‌یابد.

حکومت افغانستان تاکنون دربارۀ این پیشنهاد طالبان ابراز نظری نکرده‌اند.

 

 

 

7000 زندانی,دوحه,رهایی زنداینان,صلح,طالبان,عبدالله,غنی