جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

59fc7995b3e11

پانزدهمین سالروز ترور بی‌نظیر بوتو/ تحریک طالبان باردیگر جان گرفته است

27 December 2022

گزارشگر: اسما فتاحی

پانزده سال پیش در چنین روزی (۲۷ دسمبر ۲۰۰۷) بی‌نظیر بوتو نخست‌وزیر سابق پاکستان و نخستین رییس حکومت در جهان اسلام، در یک حملۀ انتحاری در راولپندی کشته شد.

هنوز تحقیقات دربارۀ ترور بی‌نظیر بوتو به پایان نرسیده است و عاملان رویداد به کیفر نرسیده‌اند.

در حمله به نخست‌وزیر سابق پاکستان، ۲۰ تن جان باخته و ۷۱ تن دیگر زخم برداشتند.

مهاجم انتحاری ۱۵ سال سن داشته است. مسوولیت ترور بوتو را تحریک طالبان پاکستان برعهده گرفته است. اما خانوادۀ بوتو مقامات سابق از جمله پرویز مشرف رییس‌جمهور و رییس پولیس راولپندی را مقر رویداد خونین «لیاقت باغ» می‌دانند. بیت‌الله محسود متهم اصلی رویداد در حملۀ هواپیمای بدون سرنشین کشته شد.

بی نظیر بوتو رهبر حزب مردم در می ۲۰۰۶ برای برچیدن رژیم نظامی، «منشور دموکراسی» را با نوازشریف رهبر حزب مسلم لیگ در لندن به امضا رسانید و یک سال پستر برای شرکت در انتخابات به پاکستان برگشت. با توجه به حمایت بین‌المللی و اتحاد دو حزب اثرگذار سیاسی، انتظار می‌رفت خانم بوتو برای سومین‌بار به نخست‌وزیری پاکستان برسد. اما در یک رویداد تراژیک ترور شد و حزب مردم به رهبری آصف علی زرداری با اکثریت آرا به پیروزی رسید. دو حزب مردم و مسلم لیگ در سال ۲۰۲۲ باردیگر اتحاد کردند و حکومت عمران‌خان را از صحنه کنار زدند.

تحریک طالبان پاکستان، سال‌ها پس از ترور بی‌نظیر بوتو، باردیگر جان گرفته و بخش‌هایی از بلوچستان و پشتونستان را ناآرام کرده است. همچنان در اسلام‌آباد پایتخت نیز وضعیت فوق امنیتی اعلام شده و شماری از کشورها از شهروندان خویش خواسته اند که از سفر به پاکستان خودداری کنند. مقامات نگران اتحاد تحریک طالبان پاکستان و ارتش آزادی‌بخش بلوچستان هستند.

 

آصف علی زرداری,بی نظیر بوتو,پاکستان,ترور بی نظیر بوتو,حزب مردم,راولپندی,نخست وزیر زن