یکشنبه, ۳۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Yamamoto

دفتر سازمان ملل: مخالفان مسلح آگاهانه غیرنظامیان را هدف قرار داده‌اند

10 June 2019

دفتر سازمان ملل متحد در کابل، مخالفان مسلح دولت را متهم کرد که در ماه رمضان، آگاهانه غیرنظامیان را هدف قرار داده است.

یوناما با نشر اعلامیه‌یی، از ادامۀ جنگ و تلفات غیر نظامیان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و از طرف‌های درگیر می‌خواهد که مکلفیت‌های خود را در پیوند به حفاظت از غیرنظامیان ادا کنند.

یوناما می‌افزاید که مخالفان مسلح دولت در این حملات عمدتاً از مواد انفجاری تعبیه شده کار گرفته‌اند که در نتیجه آن تنها در کابل صدتن تلف شده‌اند.

دفتر ملل‌متحد در افغانستان از مخالفان مسلح دولت می‌خواهد که حمله برغیرنظامیان را متوقف سازند.

تدامیچی یاماموتو نماینده ویژه سازمان ملل‌ متحد در کابل گفته است که حمله بر غیرنظامیان جرایم جنگی و حتی جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود.

او می‌گوید که اطراف درگیر جنگ هیچ توجیه برای چنین حملات ندارند و افراد ملکی هرگز نباید هدف قرار گیرند.

اعلامیه یوناما می‌افزاید که یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که در حملات مخالفین مسلح دولت در ماه رمضان خصوصاً در کابل افراد ملکی هدف قرار گرفته اند. ملل‌ متحد به حمله هژدهم ثور بر کارمندان مؤسسه غیر دولتی کاونتر پارت در کابل، ترور مولوی سمیع‌الله ریحان در یکی از مساجد پایتخت، حملات به کارمندان وزارت حج و اوقاف، کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی و حمله بر محصلان شیعه در کابل اشاره می‌کند.

تدامیچی یاماموتو نماینده ویژه ملل‌متحد در افغانستان می‌گوید که وی این حملات عمدی بر افراد ملکی را که بیانگر گسترش ترس و وحشت است، محکوم می‌کند.

او می‌گوید که این حملات باعث سلب مشروعیت عاملان آن می‌شود و آن‌ها را از هر گونه ادعای نماینده‌گی از مردم افغانستان محروم می‎سازد.

نماینده ویژه ملل‌متحد در افغانستان از اطراف درگیر جنگ می‌خواهد تا برای حفاظت از غیرنظامیان به مکلفیت‌های‌شان در مطابقت با قانون بین‌المللی احترام بگذارند.

افزایش تلفات غیرنظامیان، ماه رمضان، حمله به مساجد، حمله به محصلان هزاره، نماینده خاص سازمان ملل، خبرگزری کشور