یکشنبه, ۳۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

afghan-prisoners-01

رهایی تمام زندانیان تا دو روز- پنجشنبه شروع مذاکرات بین‌الافغانی

01 September 2020

مقام‌ها می‌گویند که 100 زندانی خطرناک طالبان روز دوشنبه از زندان پلچرخی آزاد شده‌اند.

منابع گفته‌اندکه روند رهایی زندانیان طالبان تا روز چهارشنبه آغاز خواهد شد.

یک مقام بلندپایه دولتی به خبرگزاری کشور گفت که احتمال می‌رود مذاکرات بین‌الافغانی روز پنجشنبه تدویر یابد. به گفتۀ او، روند رهایی 400 زندانی طالبان تا روز چهارشنبه هفتۀ جاری تکمیل خواهد شد.

در میان زندانیان، هفت تن از اعضای خطرناک طالبان که به کشتن سربازان امریکایی، آسترالیایی و فرانسوی متهم هستند، شامل نیست.

روند رهایی زندانیان طالبان پس از اعتراض رسمی کشورهای فرانسه و آسترالیا متوقف شد.

حکومت افغانستان پس از فیصله لویه جرگۀ مشورتی صلح اعلام کرد که 400 زندانی طالبان را آزاد می‌کند. این زندانیان به قتل، قاچاق مواد مخدر و سازمان‌دهی حملات بزرگ انتحاری و انفجاری دست داشته‌اند. رییس‌جمهور افغانستان گفته بود که رهایی زندانیان خطرناک طالبان از صلاحیت وی بالاست. از همین‌رو، لویه جرگۀ مشورتی صلح را فراخواند.

بربنیاد توافق‌نامۀ صلح امریکا با طالبان در دوحه، حکومت افغانستان مکلف گردیده که 5000 هزار زندانی طالبان را پیش از شروع مذاکرات بین‌الافغانی آزاد کند. اما حکومت می‌گوید که طالبان نیز عساکر نیروهای امنیتی افغانستان را آزاد سازند. حکومت مدعی بود که طالبان 22 نیروی کامندو را از بند رها نمی‌کند.

طالبان گفته‌اند که تا تمام زندانیان از بند آزاد نشوند، به مذاکرات میان افغان‌ها حاضر نخواهند شد.

برخی نهادهای تحقیقاتی گزارش داده‌اند که بالاتر از 60 درصد زندانیان طالبان پس از رهایی از بند دوباره به صفوف نبرد برگشته‌اند.

 

400 زندانی,پلچرخی,خطرناک,زندانیان طالبان