جمعه, ۱۴ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

3

رییس اجراییه: توافق بین‌المللی درباره افغانستان درز برداشته است

22 January 2019

عبدالله عبدالله در نشست صلح و آشتی در جهان چند قطبی گفته است که توافق بین‌المللی درباره افغانستان درز برداشته است.

رییس اجراییه گفت که طالبان به مردم‌سالاری و ارزش‌های دموکراتیک باور ندارند و اهداف خود را که به برقراری امارت از طریق بیعت و اطاعت مطلق از امیر استوار است، از طریق خشونت و دست‌یازیدن به اعمال دهشت‌افگنانه دنبال می‌کنند.

رییس اجراییه همچنان علاوه کرد که صلح خواست تمام شهروندان و حکومت افغانستان است و ما برای رسیدن به صلح به شرط حفظ دستاوردهای سالیان اخیر متعهد و پابندیم.

رییس اجراییه در ادامه صحبت‌های خود بر همکاری مشترک میان کشورهای منطقه و فرامنطقه برای دست‌یافتن به صلح تأکید کرد. رییس اجراییه تأکید نمود که سیاست‌های متناقض در عرصه صلح و آشتی از یکسو زمینه فعالیت گروه‌های دهشت‌افگن را فراهم می‌نماید و از سوی دیگر به دست یافتن به صلح کمک نمی‌کند.

رییس اجراییه همچنان اذعان نمود توافق بین‌‌المللی‌یی که در قضیه افغانستان در سال‌های ۲۰۰۱ میان بازیگران بین‌المللی و منطقه‌ای وجود داشت درز برداشته و اکنون برخی از کشورها سیاست‌های متفاوتی را در منطقه دنبال می‌کنند. رییس اجراییه در این زمینه به سیاست‌های پاکستان، ایران، روسیه و ایالات متحده اشاره کرد.

رییس اجراییه همچنان تاکید نمود که تقویت طالبان در افغانستان به ضرر روسیه، ایران و کشورهای آسیاسی میانه است اما به رغم این واقعیت برخی از کشورها به دلیل مخالف با سیاست‌های ایالات متحده در زمینه طور دیگری رفتار می‌کنند. رییس اجراییه پناه‌گاهای طالبان در پاکستان را یکی از عمده‌ترین موانع دست یافتن به صلح خواند.

رییس اجراییه در ارتباط به سیاست‌های ایالات متحده امریکا گفت: ما نیازمند سیاست منسجم، هدفمند و یک‌دست از سوی ایالات متحده در منطقه و در رابطه با طالبان هستیم. رییس اجراییه علاوه نمود تغییر سیاست از این‌که اصلا با طالبان و تروریست‌ها مذاکره نمی‌کنیم به این‌که مذاکره یگانه راه حل مشکل به شمار می‌رود به حل مشکل و دست یافتن به صلح کمک نمی‌کند.

توافق,رییس اجراییه,صلح