جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

WhatsApp Image 2022-08-13 at 2.09.13 AM

13 August 2022

سرور دانش: افغانستان به طالبان تسلیم داده شد

سرور دانش، معاون دوم اشرف غنی رییس جمهور پیشین گفته است که دنیا و در رأس آن آمریکا، افغانستان را به یک گروه تروریستی تسلیم کرده‌اند.
آقای دانش که در یک برنامه تعارفی که از طرف دولت نیوزلند برای پناهجویان افغانستان در این کشور برگزار شده بود سخنرانی می‌کرد، افزوده که دنیا عمداً افغانستان را به مسیری سوق دادند که به دست طالبان سقوط کند. وی گفته است که دولت افغانستان بارها به کسانی که پروسه صلح را مدیریت می‌کردند از پیامد توافق با طالبان هشدار داده بود، اما به این هشدارها توجه نشده و «نتیجه این شد که محتوای توافقنامه دوحه به صورت مطلق کنار گذاشته شود و گروه طالبان به طور کامل و یکجانبه بر همه چیز مسلط گردد.»
معاون دوم اشرف غنی که یک روز بعد از سقوط دولت از کشور خارج شد و اکنون در نیوزلند پناهنده شده است، گفته که با تسلط طالبان بر افغانستان، از یک طرف اعدام‌های صحرایی، توقیف‌های غیرقانونی، شکنجه و مجازات‌های «ظالمانه» افزایش یافته، از سوی دیگر فعالیت گروه‌های تروریستی مانند داعش، القاعده و گروه‌های نظیر آنها در افغانستان شدت پیدا کرده است. به باور وی، طالبان خلاف تعهدات توافقنامه دوحه، نه تنها با گروه‌های تروریستی قطع رابطه نکرده‌اند، بلکه به تقویت و همکاری با این گروه‌ها ادامه می‌دهند.
سرور دانش افزوده است که برخی از گروه‌های قومی به ویژه‌ هزاره‌ها و شیعیان افغانستان نه تنها به حاشیه رانده شده و از دستگاه اداره و حکومت حذف گردیده‌اند، بلکه به خاطر تعلقات قومی و مذهبی مورد تبعیض و کشتارهای جمعی و حتی «نسل کشی» قرار می‌گیرند.
آقای دانش با ابراز نگرانی از وضعیت زنان، آموزش و پرورش، شرایط اقتصادی، آزادی بیان و فعالیت احزاب سیاسی در ادارۀ طالبان، افزوده که با تسلط این گروه بر افغانستان، همه آنچه در طول 20 سال در عرصه‌های سیاسی، نظامی، حقوقی، فرهنگی، اقتصادی و حقوق بشری با قربانی و فداکاری ساخته شده بود، یکباره فرو ریخته و ویران شده است.
معاون دوم اشرف غنی گفته است که طالبان اعتقادی به انتخابات و مشارکت عادلانه مردم در نظام سیاسی ندارد و «محصول اندیشه طالبانی این است که اکنون یک نظام کاملا استبدادی، تک حزبی، تک قومی و تک جنسیتی شکل بگیرد.»
سرور دانش در این سخنرانی از جامعه بین‌المللی خواسته است که حکومت طالبان را به رسمیت نشناسند. با فشارهای سیاسی و غیر سیاسی این گروه وادار شود که نورم‌های پذیرفته شده حقوقی و سیاسی را بپذیرند و نظامی بر افغانستان شکل بگیرد که مبتنی بر قانون اساسی، انتخابات و آرای مردم باشد.
آقای دانش وضعیت حقوق بشری را در کشور نگران کننده توصیف کرده و از دولت نیوزلند خواسته است که به شهروندان بیشتری از افغانستان پناه دهد.
در یک‌سالگی سقوط دولت افغانستان به دست طالبان، این نخستین سخنرانی معاون دوم ریاست جمهوری پیشین در مورد سقوط نظام و حکومت‌داری طالبان است. پیش از این، اشرف غنی رییس جمهور پیشین و امراالله صالح، معاون نخست وی نیز در گفت‌وگوهای جداگانه تلویزیونی، در مورد چگونگی سقوط نظام و پیامدهای آن صحبت کردند.

افغانستان,جمهوریت,سرور دانش,سقوط,طالبان,معاون دوم رییس جمهور,نظام