جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

EnLAzJDXYAEEXS3

سفر خان به کابل به‌روابط پرتنش دو همسایه مرهم می‌گذارد

19 November 2020

عمران‌خان صدراعظم پاکستان به دعوت رییس‌جمهور غنی امروز (پنجشنبه، 29 عقرب) وارد کابل شد.

به گزارش خبرگزاری کشور، رییس‌جمهور غنی صبح امروز در ارگ ریاست جمهوری از عمران خان صدراعظم پاکستان پذیرایی کرد.

این نخستین سفر عمران به کابل از هنگام قرارگرفتن وی در کرسی نخست‌وزیری پاکستان می‌باشد.

در این سفر، صدراعظم پاکستان را شاه محمود قریشی وزیر خارجه و شماری از مقامات بلندپایۀ ملکی و نظامی آن کشور همراهی می‌کنند.

این سفر به دلیل روابط پرتنش کابل و اسلام‌آباد در ماه‌های پسین حایز اهمیت خوانده شده است. 

مقامات دولت افغانستان، سران پاکستان را به مداخله و دست درازی در امور افغانستان متهم می‌کنند و باور دارند که اسلام‌آباد با حمایت از طالبان در پی براندازی دولت در کابل است.

دعوت و استقبال کم‌مانند اسلام‌آباد از مخالفان سیاسی حکومت افغانستان، خشم رییس‌جمهور غنی و دولت وی را برانگیخته است.

استقبال کم‌نظیر پاکستان از عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، این گمانه زنی را تقویت کرد که اسلام‌آباد عملاً در مسیر شکل‌گیری حکومت موقت در افغانستان گام بر می‌دارد.

چنانچه عمران‌خان صدراعظم پاکستان اعلام کرده بود که برای موفقیت مذاکرات جاری و حل بحران و ختم جنگ کنونی، توافق طرف‌ها روی تشکیل حکومت موقت ضروری است.

عمران‌خان همواره تأکید کرده است که بحران افغانستان راه‌حل نظامی ندارد و طرف‌ها باید روی یک فورمول برای ختم جنگ به توافق برسند.

ناظران باور دارند که سفر عمران‌خان به کابل می‌تواند در کوتاه‌مدت روابط دو کشور را از بحران بیرون کند، اما تغییر در برنامۀ اسلام‌آباد به میان نخواهد آورد.

به باور آنان، سفر عمران‌خان درست هنگامی صورت می‌گیرد که نیروهای بین‌المللی از افغانستان به‌گونۀ کامل بیرون می‌شوند و بن‌بست در مذاکرات صلح دوحه نیز شکسته شده است.

 

اسلام,اسلام آباد,اشرف غنی,سفر عمران خان,کابل