جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

U.S. Senator Robert Menendez (D-NJ) speaks during the Senate Foreign Relations Committee hearing on the nomination of Linda Thomas-Greenfield to be the United States Ambassador to the United Nations, on Capitol Hill in Washington, D.C., U.S., January 27, 2021. Greg Nash/Pool via REUTERS

سناتور ارشد امریکا: تاریخ خروج نیروها از افغانستان قطعاً نیازمند تغییر است

10 March 2021

سناتور باب منندز، رییس جدید کمیته روابط خارجی سنای امریکا به خبرنگاران گفت که موعد اول می برای خروج سربازان امریکا از افغانستان قطعاً نیازمند تجدیدنظر است چرا که طالبان بخش خود از توافق را محقق نکرده است.

وی گفت: من بسیار نگران دوام روند صلح در افغانستان هستم.

به نظر می‌رسد نظرات روز سه‌شنبه منندز، احساساتی است که پیش از جلسه ۳ مارچ کمیته روابط خارجی سنا در مورد نامزدهای وزارت امور خارجه بروز داده شده است.

ریس کمیته روابط خارجی سنا خاطرنشان کرد: طالبان آشکارا به تعهدات خود تحت توافق ۲۹ فبروری پایبند نیست و آینده امنیت و حکومت افغانستان را زیر سؤال می‌برد. ما نیازمند توجه متمرکز سطح بالا از سمت وزارت خارجه هستیم.

ادامه مخالفت این قانون‌گذار با ضرب‌الاجل اول می، اندکی پس از آن مطرح می‌شود که عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، نامه امضا شده توسط آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا را مورد تأیید قرار داد. این نامه گویا هفته گذشته دو روز قبل از سفر زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان، به منندز و اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان تحویل داده شده است.

بلینکن ظاهراً به رئیس جمهور افغانستان گفته بود که امریکا در حال “بررسی خروج کامل نیروها تا ۱ می همزمان با در نظر گرفتن گزینه‌های دیگر است” و همچنین خواستار برگزاری نشستی در سطوح عالی، طی هفته‌های آتی شده بود.

نامه بلینکن بر این تأکید داشت که امریکا به تلاش‌های دموکراتیک برای پیشبرد اساسی و سریع امور به سمت یک توافق و آتش‌بس دائم و فراگیر، ادامه می‌دهد.                                             

بسیاری از منتقدان خروج نیروهای امریکایی، اظهار کرده‌اند که نیروی تحت هدایت امریکا باید در افغانستان باقی بماند تا تضمین دهد طالبان در افغانستان دستاوردهای ارضی نخواهد داشت.

از افغانستان,اول می,خروج امریکا,صلح,طالبان,نیروهای امریکایی