جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

CC01F90F-0E15-402D-A1A0-4BC865871613_cx0_cy3_cw0_w1597_n_r1_st

شورای امنیت ملی: طالبان حملات‌شان را افزایش داده‌اند

14 June 2020

وزارت داخله از ادامه حملات طالبان و درگیری‌ با نظامیان افغان در بخش‌هایی این کشور خبر داده و گفته است که تنها در یک هفته گذشته ۴۲۲ تن از نیروی امنیتی افغان قربانی این درگیری‌ها شده اند.

طارق آرین، سخنگوی این وزارت روز یکشنبه ۱۴ جون (۲۵ جوزا) در یک نشست مشترک خبری گفت که طالبان در یک هفته گذشته ۲۲۲ حمله را در ۲۹ ولایت این کشور انجام داده اند که سبب تلفات سنگین به نظامیان افغان شده است.

اما آقای آرین روشن نساخت که از جملۀ ۴۲۲ نظامی افغان، چه تعداد آن‌ها کشته و چه تعداد زخمی شده اند.

آقای آرین افزود که طالبان موج حملات شان را بر نظامیان افغان، تاسیسات عامه و ترورهای هدفمند بر نیروهای امنیتی افغان ادامه داده که بیشتر این ترورها در کابل بوده است.

او در ادامه گفت: “مورد دیگر که به عنوان یک فشار روانی، طالبان بالای مردم افغانستان و حکومت افغانستان تحمیل کرده اند، حمله بر علمای دینی است که این حملات پس از آتش‌بس سه روز عید اتفاق افتاده است.”

گروه طالبان حملات بر عالمان دین در روزهای اخیر در کابل و برخی ولایات دیگر را رد کرده است، اما وزارت داخلۀ افغانستان می‌گوید که هدف قرار دادن عالمان دین از اهداف تروریستی طالبان در این کشور است.

در این حال، جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان در این نشست گفت که گروه طالبان پس از امضای توافقنامه صلح نه تنها که به خشونت پایان نداده، بلکه حملات شان را افزایش داده اند.

آقای فیصل گفت که تداوم خشونت‌های طالبان به خیر روند صلح در افغانستان نیست و این گروه به جای تمرکز روی صلح، جنگ‌ را شدت داده اند.

او افزود: “بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در فصل جنگ نسبت به سال‌های گذشته در تلفات و کاهش خشونت هیچ تغییراتی نیامده است و برعکس طالبان خشونت‌ها را زیاد کرده اند.”

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان همچنان گفت که حکومت افغانستان بر رهایی ۲۰۰۰ زندانی دیگر طالبان متعهد است. او تاکید کرد قرار است به زودی هیات‌های تخنیکی دو طرف جلسات مشترک برگزار کنند.

وزارت داخلۀ افغانستان در حالی از تلفات نیروهای امنیتی افغان در اثر حملات طالبان خبر می‌دهد که شورای امنیت ملی افغانستان گفت که در دو هفتۀ اخیر ۸۹ غیرنظامی در اثر حملات طالبان کشه و ۱۵۰ تن دیگر زخمی شده اند.

افغانستان,جاوید فیصل,حکومت,شورای امنیت ملی,طارق آرین,طالبان